Miután úgy tűnik, a többség elismerte a regnáló viselt dolgait normálisnak, nem kell azon csodálkozni, ha ez a mentalitás legördül a mindennapokba. A dolgozó honpolgár leképezi az országot vezetők által nyújtott képet, igyekszik ott sumákolni, agyat játszani, ahová a sorsa vetette. Lenti példánkban éppen egy busz volánja mögött…..

2019. Magyarország

A közösségi oldal dobta fel az alábbi esetet:

“Szombaton a Deák térről induló 100E jelzésű busszal utaztam a Liszt Ferenc reptérre. Meghökkentő szembesülésem volt azzal, hogy a megúszható korrupció, a szabályok következmények nélküli felrúgása, a krónikus munkaerőhiány hogy zülleszti a társadalmat.

Erre a gyorsjáratra nem érvényes a BKK jegy, külön kell megváltani, ára 900Ft.

A buszmegállóban lévő jegyárusító automata mellett egy BKK egyenruhás úr segített az utasoknak, angolul is. Kérdeztem, hogy a készülék áfás számlát tud-e adni.

„Akkor, ha van QR kódja. Micsoda? – kérdeztem vissza (azóta persze beazonosítottam a négyzet formájú mozaikkódot). Ha az nincs, akkor sajnos nem tud.”

Nem értetlenkedtem, a busz épp befutott, a gépkocsivezetőnek mondtam, hogy áfás számlát szeretnék.

„Azt az automatánál kell kérni

– hárított. De épp onnan küldött a kolléga önhöz, mert a gép nem ad – válaszoltam. Erre lekicsinylően legyintett: pedig ad – erősítette meg.

”A mellette, lépcsőn álló BKK egyenruhás, valószínűleg biztonsági feladatot ellátó „segítő”

(aki nem azonos az automatánál dolgozó munkatárssal) bólogatott. Leszálltam és újból próbálkoztam. A jegykiadó melletti BKK-s férfi elnézően mondta, hogy nem fog menni, de készségesen és főleg gyorsan kezelte helyettem az automatát, a második vagy harmadik menüpont volt az a kérdés, hogy kérek-e áfás számlát. Megnyomtam az igent.

„Adja meg QR kódját – kérte a gép. Az nekem nincs – mondtam a férfinek. Kérjen a cégétől kódot és legközelebb kap számlát – válaszolta. A cég én vagyok, kódunk nincs – feleltem.”

A jegyet megvettem, felszálltam a buszra, a buszvezetőt tájékoztattam.

Megvonta a vállát és azt mondta, akkor kérjek az ügyfélszolgálaton számlát. Leültem és felhívtam a kolléganőmet, aki pár órával később szintén a reptérre ment, kértem, hogy tegye el a jegyét, mert mindkettőnkét be fogom vinni egy BKK-s ügyfélszolgálatra.

„Felejtsd el – mondta, én ezt végigjártam korábban, rászántam két órát és elmentem az Akácfa utcába, ahol közölték velem, hogy a buszvezetőtől kell a számlát elkérni, ők utólag nem állítják ki, mert nem tudhatják, hogy nem a földről szedtem-e fel egy eldobott jegyet.”

Odamentem a vezetőhöz

„Azt az információt kaptam, hogy az ügyfélszolgálat utólag nem állít ki áfás számlát, azt öntől kell kérnem. Szemrebbenés nélkül válaszolt: Nem adhatok, mert nem nálam vette a jegyet, hanem az automatánál. Igen, mert ön küldött oda, azzal az indokkal, hogy ön nem tud számlát adni, az automata viszont igen. Ráadásul legalább tizenöt ember vett jegyet azóta önnél, senki nem kért számlát, miért probléma az, ha egyet kiállít nekem? – kérdeztem. Akkor ha majd megállunk a reptéren, jöjjön ide és kitöltöm a számlát − válaszolta. Nekem a reptéren sietnem kell a csoportom elé. Most senki nem áll sorba jegyért, miért nem kezdi el kitölteni a számlát, legfeljebb ha félbe kell szakítani, később fejezi be? – kérdeztem. Erre a kasszába (!) nyúlt, kivett egy ezer forintos bankjegyet és a kezembe nyomta: Tessék, a jegy ára. Már nem kell számla − mondta. De…ön hogy számol el ezzel? – kérdeztem. Megoldom − válaszolta.”

Megrökönyödtem.

Nem kérdeztem többet, a pénzt elvettem. A másodperc töredékéig úgy éreztem, elértem valamit, de ezt a következő pillanatban kioltotta a felháborodás. Ami fokozatosan gyűlt bennem gátlástalanságát látva, ahogy első lelepleződése után szemrebbenés nélkül hozakodott elő a második kifogással, majd annak cáfolata után, mintha mi sem történt volna, egy harmadikkal. Lehet, nem volt nála számlatömb és ezért akart leszerelni, vagy egyszerűen lusta volt, nem is akarok ezzel foglalkozni.

Az a kasszába nyúló mozdulat… HOGY VEHET KI EGY BKK-S BUSZVEZETŐ PÉNZT AZ ÁLLAMI CÉG KASSZÁJÁBÓL AZÉRT, HOGY ÁFÁS SZÁMLA KITÖLTÉSE HELYETT INKÁBB AZ UTAZÁS DÍJÁT ADJA VISSZA − AMI NEM IS NÁLA LETT BEFIZETVE, MIKÖZBEN AZ UTAS IGÉNYBE VESZI A SZOLGÁLTATÁST? Ez a rá bízott viteldíjak hűtlen kezelése. (Kolléganőm mondta, vele többször előfordult, hogy ugyanezen a járaton fizetés után nem kapott menetjegyet, kérése ellenére sem.) Amikor visszamentem a helyemre, készítettem egy fényképet a vezető fülkéje mögött olvasható azonosítóról. A „segítő” észrevette, és odaszólt a buszvezetőnek:

„még neked lesz kellemetlenséged belőle”.

Természetesen nem ezer forint elkönyvelésén múlik egy cég pozitív mérlege. De a számlaadás elvi kérdés. IS. Állami cégtől különösen. Erkölcsileg lepusztult országban élünk. A beszámolót elküldöm a BKK ügyfélszolgálatára.

Egy hozzászólásra reagálva: az utolsó párbeszédnél, amikor a vezetőt megkértem, hogy ott, helyben írja meg a számlát, egyetlen utas sem állt mögöttem jegyvásárlásra várva, senkit nem tartottunk fel és indulásig tíz perc volt. A másik, hogy ha csak az automatával jártam volna pórul, ez a bejegyzés meg sem születik, legfeljebb figyelemfelkeltésként írom le egy szakmai oldalon, hogy a Rumbach Sebestyén utcában lehet a BKK számlához regisztrálni.”

Kapcsolódó

Add meg nekünk a napi betevő abszurdisztáni történetünket! – és lőn……

Add meg nekünk a napi betevő abszurdisztáni történetünket! – és lőn……

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét