Az állami Eximbank több mint 50 milliárd forintos hiteléből épül a kiválasztott iráni partner buszgyára.




Széles Gábor múlt héten jelentette be saját lapjában, hogy elad ezer Ikarus buszt Iránnak, ahol nem mellesleg összeszerelőüzemet is épít valamelyik helyi partnerrel. Utóbbit tervezi Kínában és Oroszországban is.

Ikarus busz azonban 2003 óta nem készült. Nemcsak Iránban, Kínában vagy Oroszországban, Magyarországon sem.

Ami Varga Mihály gazdasági miniszter és Széles Gábor iráni látogatásából kézzelfogható, az az Eximbank által Iránnak adandó 162 millió eurós (50,1 milliárd forintos) hitel, amiből a kiválasztott iráni partner elkezdené a gyártást.

Ezt az információt persze sem az MTI, sem a Magyar Hírlap nem írta meg, a teheráni látogatásról beszámoló iráni sajtó azonban igen.

Így ment tönkre az Ikarus

Az Ikarus elmúlásáról a Totalcar hozott le cikket, ebből kiderül például, hogy az Ikarust megvásárolni szándékozó Mercedest és a Volvót szabályosan elhajtotta Magyarország a ’90-es években, most ezektől a cégektől vásárlunk buszt, ráadásul azokból a gyárakból, amit a német és skandináv járműgyártó az Ikarus helyett megvett: a Volvo Wroclav-ban nyitott végül gyárat, a Mercedes Aksarayban, az ezekben a gyárakban készült buszokból pedig vásároltak magyar cégek.

Amikor Széles Gábor a hazai buszgyártással kapcsolatban ígérget, érdemes azt is felidézni, hogy valójában ellenérdekelt a gyártásban: az érdekeltségébe tartozó VT-Arriva (egykor: VT-Transman Kft.) maga is vásárol külföldi buszt, és azokat – például a BKK-n keresztül a fővárosnak – jó áron bérbe adja. Érdekes, hogy a VT-Arriva magyar buszokra sosem csapott le.

(forrás: 444)



HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét