Budapesti hétköznapok
Budapesten drágul a parkolás és nem tehetik utcára a fővárosi önkormányzati bérlőket – így zajlott a fővárosi közgyűlés szerdán
Szerdai ülésén több dologban jutottak közös nevezőre a fővárosi képviselők. Döntött arról, hogy augusztus 1-től számos díjzónában emelkednek a parkolási díjak. Emellett bővülhet a parkolási zóna Zuglóban, a XII., és a XIII. kerületben. Konszenzusra jutottak az önkormányzati bérlakásokat illető szabályozásról, pontosabban a kilakoltatások szigorításáról is.
Szerdán délelőtt tíz órától négy hónap után először ülésezett a fővárosi közgyűlés
A rendeleti javaslat szerint célja, hogy önkormányzati bérlakások bérlői esetében biztosítsa az elhelyezés nélküli kilakoltatások elkerülését, így a hajléktalanná válás megakadályozását, és kimondott célja, hogy az egyes kerületek átvehessék, beemelhessék saját szabályozásaikba.
Kilakoltatás esetén az önkormányzatnak meg kell győződnie arról,
hogy a bérlők további, megfelelő lakhatása biztosított, de ennél hangsúlyosabb cél, hogy egyáltalán ne is történjenek kilakoltatások, és a korábbi gyakorlattal szemben az önkormányzat fókusza a bajba jutott lakók kisegítésén legyen.
A hátralékot felhalmozó bérlőt az önkormányzat először emlékezteti lakbérfizetési kötelezettségére,
ismertetve a részletfizetési lehetőségeket is, amennyiben pedig fél év vagy 300 ezer forint díjhátralék keletkezik, a bérbeadó felmondhatja a szerződést, legalább 30 nap határidővel.
Amennyiben a bérlő időközben fizet, vagy elkezdi a részletfizetést, a szerződés hatályban marad, a lakás kiürítését pedig 90 nappal ezután kezdeményezheti, azonban amennyiben a folyamat bármely pontján részletfizetési megállapodást kötnek, a bérlő maradhat a lakásban.
Amennyiben azonban mégis kiürítésre kerül sor,
akkor csak a rendeletben meghatározott minimális feltételek teljesülése esetén lehet kirakni a lakásból a bérlőt – azonban amennyiben a minimálisan meghatározottnál jobb lehetőség, például kisebb, olcsóbb lakás is rendelkezésre áll, törekedni kell annak a kihasználására.
A rendelet rendelkezik a Hálózat Alapítványtól igénybe vehető 300 000 forintos egyszeri támogatásról is,
erre abban az esetben van lehetőség, ha a bérbeadó még további egy évre biztosítja az érintettek lakhatását. Szó esik ezentúl a méltányossági lakásbérletre jogosultak körének bővítéséről, a felmondott bérleti szerződéssel lakókra szankcióként kivetett magasabb bérleti díj enyhítéséről, valamint arról is, hogy a koronavírus-járvány okozta nehézségek miatt a bérlők év végéig kérelmezhetik a lakbér mérséklését.
A képviselő-testület 21 igen, 4 tartózkodás, és a XVI. kerület fideszes polgármestere, Kovács Péter ellenszavazatával elfogadta a rendelet módosítását.
A rendelet teljes szövegét itt lehet elolvasni – foglalta össze a Mérce.
Parkolás….
A fővárosi parkolási rendszerben ötféle díjtétel van (175, 265, 350, 440, 525 forint óránként), és attól függően alkalmazzák, hogy az adott parkolási zónában milyen sokan akarnak parkolni, vagy mennyire akarják megóvni a parkoló autóktól. Az V. kerületben a legdrágább, és ahogy haladunk kifelé a parkolási zónákkal, úgy lesznek a alacsonyabbak az óránkénti díjtételek. Ez a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a parkolási díjakat úgy emeljék az egyes zónákban, hogy a rendeletben rögzített díjtételek nem emelkednek, csak a zónában ugrik egyek a díjtétel-besorolás. Ez történik most. (A zónák térképe ide kattintva tekinthető meg .)
A koronavírus-járvány miatt márciustól ingyenes volt a parkolás Budapesten (is), de a kormány a napokban feloldotta ezt az intézkedést, és július 1-től ismét fizetni kell mindenhol.
A drágulás augusztus 1-től kezdődik.
Az előterjesztés szerint a drágulási lavinát 2018-ban az V. kerület indította el,
ahol szinte mindenhol a lehető legmagasabb, óránként 525 forintos díjtételt kezdtek alkalmazni. Ez sok autóst arra ösztönzött, hogy a szomszéd kerület eggyel olcsóbb zónájában parkoljon, és ez a többlet parkolási igény a XIII. kerületben csapódott le a legerősebben. Ezért a kerület javaslatára a főváros várhatóan úgy dönt, hogy az eddigi 2-es díjzónák legyenek 1-esek (azaz 440 forint helyett 525 forint legyen az érvényes parkolási díj), a 4-es legyen 3-as, az 5-ös pedig 4-es, azaz sávosan minden zónában emelkedjen ugorjon egyet a díjtétel.
Lényegében az Újlipótváros területén a Nagykörúttól a Dráva utcáig mindenhol a legmagasabb tarifát kell majd fizetni.
Emellett a kerület egy keskeny sávban tovább terjeszti a fizető parkolás északi határát: a vasútvonal helyett a Dugonics és a Madridi úton húzódó kerülethatár lesz egyben a fizető zóna határa is.
A XII. kerületben megunták a díjzónákat,
ezért a kerület javaslata szerint – mivel a parkolási kereslet egyenlően oszlik meg a parkolási övezetekben –,
egységes, 440 forintos díjtételt vezetnek be az összes díjzónában. Emellett a kerület itt is bővít: fizetőssé teszik gyakorlatilag a János-kórház környékét, azaz a Diós árok és Kútvölgyi út közötti részt a Józsa Béla közig, és az Alsó-Svábhegyi útig.
A II. kerület a Margit híd és Szépvölgyi út közé eső fizetős övezetében is drágul a parkolás:
az eddigi 5-ösről (175 Ft) helyett rögtön 3-asra (350 Ft-ra) ugrik. Emellett a Marczibányi tér területén lesz változás: itt is magasabbra ugrik a díjtétel, és az eddigi korlátlan idejű parkolást felváltja a maximum 3 órás parkolás (ennek letelte után újra parkolójegyet kell váltani).
Zuglóban a Mexikói út és a Nagy Lajos király út közötti sáv fizetős zónájában változik a díjtétel
az eddigi 5-ösről 4-esre, azaz 175 Ft/óráról 265 Ft/órára. A fizetős övezet is bővül az Örs vezér tere körüli területekkel.
Több átfogó döntést is hoztak a képviselők a parkolási rendszerrel kapcsolatban.
Eszerint a parkolási együttműködési megállapodásokat és elszámolásokat öt évre visszamenőleg közzéteszik az önkormányzat oldalán, a budapest.hu-n.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek