Connect with us

Budapesti hétköznapok

Budapesten drágul a parkolás és nem tehetik utcára a fővárosi önkormányzati bérlőket – így zajlott a fővárosi közgyűlés szerdán

parkolas
Megosztás

Szerdai ülésén több dologban jutottak közös nevezőre a fővárosi képviselők. Döntött arról, hogy augusztus 1-től számos díjzónában emelkednek a parkolási díjak. Emellett bővülhet a parkolási zóna Zuglóban, a XII., és a XIII. kerületben. Konszenzusra jutottak az önkormányzati bérlakásokat illető szabályozásról, pontosabban a kilakoltatások szigorításáról is.

Szerdán délelőtt tíz órától négy hónap után először ülésezett a fővárosi közgyűlés

A rendeleti javaslat szerint célja, hogy önkormányzati bérlakások bérlői esetében biztosítsa az elhelyezés nélküli kilakoltatások elkerülését, így a hajléktalanná válás megakadályozását, és kimondott célja, hogy az egyes kerületek átvehessék, beemelhessék saját szabályozásaikba.

Kilakoltatás esetén az önkormányzatnak meg kell győződnie arról,

hogy a bérlők további, megfelelő lakhatása biztosított, de ennél hangsúlyosabb cél, hogy egyáltalán ne is történjenek kilakoltatások, és a korábbi gyakorlattal szemben az önkormányzat fókusza a bajba jutott lakók kisegítésén legyen.

A hátralékot felhalmozó bérlőt az önkormányzat először emlékezteti lakbérfizetési kötelezettségére,

ismertetve a részletfizetési lehetőségeket is, amennyiben pedig fél év vagy 300 ezer forint díjhátralék keletkezik, a bérbeadó felmondhatja a szerződést, legalább 30 nap határidővel.

Amennyiben a bérlő időközben fizet, vagy elkezdi a részletfizetést, a szerződés hatályban marad, a lakás kiürítését pedig 90 nappal ezután kezdeményezheti, azonban amennyiben a folyamat bármely pontján részletfizetési megállapodást kötnek, a bérlő maradhat a lakásban.

Amennyiben azonban mégis kiürítésre kerül sor,

akkor csak a rendeletben meghatározott minimális feltételek teljesülése esetén lehet kirakni a lakásból a bérlőt – azonban amennyiben a minimálisan meghatározottnál jobb lehetőség, például kisebb, olcsóbb lakás is rendelkezésre áll, törekedni kell annak a kihasználására.

A rendelet rendelkezik a Hálózat Alapítványtól igénybe vehető 300 000 forintos egyszeri támogatásról is,

erre abban az esetben van lehetőség, ha a bérbeadó még további egy évre biztosítja az érintettek lakhatását. Szó esik ezentúl a méltányossági lakásbérletre jogosultak körének bővítéséről, a felmondott bérleti szerződéssel lakókra szankcióként kivetett magasabb bérleti díj enyhítéséről, valamint arról is, hogy a koronavírus-járvány okozta nehézségek miatt a bérlők év végéig kérelmezhetik a lakbér mérséklését.

A képviselő-testület 21 igen, 4 tartózkodás, és a XVI. kerület fideszes polgármestere, Kovács Péter ellenszavazatával elfogadta a rendelet módosítását.

A rendelet teljes szövegét itt lehet elolvasni – foglalta össze a Mérce.

Parkolás….

A fővárosi parkolási rendszerben ötféle díjtétel van (175, 265, 350, 440, 525 forint óránként), és attól függően alkalmazzák, hogy az adott parkolási zónában milyen sokan akarnak parkolni, vagy mennyire akarják megóvni a parkoló autóktól. Az V. kerületben a legdrágább, és ahogy haladunk kifelé a parkolási zónákkal, úgy lesznek a alacsonyabbak az óránkénti díjtételek. Ez a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a parkolási díjakat úgy emeljék az egyes zónákban, hogy a rendeletben rögzített díjtételek nem emelkednek, csak a zónában ugrik egyek a díjtétel-besorolás. Ez történik most. (A zónák térképe  ide kattintva tekinthető meg .)

A koronavírus-járvány miatt márciustól ingyenes volt a parkolás Budapesten (is), de a kormány a napokban feloldotta ezt az intézkedést, és július 1-től ismét fizetni kell mindenhol.

A drágulás augusztus 1-től kezdődik.

Az előterjesztés szerint  a drágulási lavinát 2018-ban az V. kerület indította el,

ahol szinte mindenhol a lehető legmagasabb, óránként 525 forintos díjtételt kezdtek alkalmazni. Ez sok autóst arra ösztönzött, hogy a szomszéd kerület eggyel olcsóbb zónájában parkoljon, és ez a többlet parkolási igény a XIII. kerületben csapódott le a legerősebben. Ezért a kerület javaslatára a főváros várhatóan úgy dönt, hogy az eddigi 2-es díjzónák legyenek 1-esek (azaz 440 forint helyett 525 forint legyen az érvényes parkolási díj), a 4-es legyen 3-as, az 5-ös pedig 4-es, azaz sávosan minden zónában emelkedjen ugorjon egyet a díjtétel.

Lényegében az Újlipótváros területén a Nagykörúttól a Dráva utcáig mindenhol a legmagasabb tarifát kell majd fizetni.

Emellett a kerület egy keskeny sávban tovább terjeszti a fizető parkolás északi határát: a vasútvonal helyett a Dugonics és a Madridi úton húzódó kerülethatár lesz egyben a fizető zóna határa is.

A XII. kerületben megunták a díjzónákat,

ezért a kerület javaslata szerint – mivel a parkolási kereslet egyenlően oszlik meg a parkolási övezetekben –,

egységes, 440 forintos díjtételt vezetnek be az összes díjzónában. Emellett a kerület itt is bővít: fizetőssé teszik gyakorlatilag a János-kórház környékét, azaz a Diós árok és Kútvölgyi út közötti részt a Józsa Béla közig, és az Alsó-Svábhegyi útig.

A II. kerület a Margit híd és Szépvölgyi út közé eső fizetős övezetében is drágul a parkolás:

az eddigi 5-ösről (175 Ft) helyett rögtön 3-asra (350 Ft-ra) ugrik. Emellett a Marczibányi tér területén lesz változás: itt is magasabbra ugrik a díjtétel, és az eddigi korlátlan idejű parkolást felváltja a maximum 3 órás parkolás (ennek letelte után újra parkolójegyet kell váltani).

Zuglóban a Mexikói út és a Nagy Lajos király út közötti sáv fizetős zónájában változik a díjtétel

az eddigi 5-ösről 4-esre, azaz 175 Ft/óráról 265 Ft/órára. A fizetős övezet is bővül az Örs vezér tere körüli területekkel.

Több átfogó döntést is hoztak a képviselők a parkolási rendszerrel kapcsolatban.

Eszerint a parkolási együttműködési megállapodásokat és elszámolásokat öt évre visszamenőleg közzéteszik az önkormányzat oldalán, a budapest.hu-n.

Forrás

eötvös péter

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük