Connect with us

Budapesti hétköznapok

Nem a mentők új ügyeleti rendszere vizsgázott le, hanem az volt a gond, hogy egyszerre sokan hívtuk

Megosztás

Az 1830-ra érkező ügyeleti hívások fogadása során nem várható el és nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés”- írta az Országos Mentő Szolgálat.

Nem a mentők új ügyeleti rendszere vizsgázott le, hanem az volt a gond, hogy egyszerre sokan hívtuk
Megosztás

„A hétvégi betegforgalom nem volt egyenletes: egyes órákban az 1830-ra érkező telefonhívások és az ambulanciákra érkező betegek száma is többszöröse volt az átlagosnak, és előfordult olyan időszak is, amikor egyszerre 30-an hívták tanácsért a központi ügyeleti telefonszámot” – reagálta az Országos Mentő Szolgálat a Pest megyében most debütáló ügyeleti rendszerrel kapcsolatban.

Ha mázlija van, nem „csúcsidőben” lesz rosszul….

Február elsején indult az Országos Mentőszolgálat koordinálásában az új ügyeleti rendszer Pest megyében. Hétfőn az RTL Híradója számolt be arról, hogy többen is hiába hívták a megyében az 1830-as orvosi ügyeleti számot a hétvégén.

Egy szentendrei lakos elmondta, hogy miután szombat reggel elhunyt az apja, több mint fél órán keresztül hiába próbálkozott valakit elérni a mentőszolgálat 1830-as ügyeleti számán, amit azért hívott, mert a halotti bizonyítvány kiállításához az ügyeletes orvos kell. Végül az apja gondosóráján érte el a diszpécsert, aki mentőt hívott, de az ügyeletes orvosra így is öt és fél órát kellett várnia.

A csatorna megkérdezte a mentőszolgálatot az új ügyeleti rendszer első napjainak tapasztalatairól, de nem kaptak választ. Arra a kérdésre, hogy az 1830-as hívásokra mennyi idő alatt kell válaszolni, egy korábbi esetben azt írták:

„ritka esetben előfordulhat várakozás.”

„…nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés…”

A mentőszolgálatot a 24.hu is megkereste az ügyben:

Az 1830-ra érkező ügyeleti hívások fogadása során nem várható el és nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés”

– írta az OMSZ. Hozzátették,

a hívót automatikus üzenet tájékoztatja, ha várakoznia kell a kezelők más betegnek történő, folyamatban lévő segítségnyújtása miatt. Felhívják a figyelmet arra, hogy sürgős vagy súlyos esetben azonnal a 112-es számot kell hívni.

A betegforgalom nem volt egyenletes

A mentőszolgálat pontos adatokat is közölt a Pest megyei hétvégi ügyeleti forgalommal kapcsolatban.

A csütörtöki indulást követő első hétvégén (szombat–vasárnap) 935 beteget láttak el az orvosok, a mentőtisztek és az APN-szakemberek (ők az emelt hatáskörű ápolók), közülük 361-en gyermekek, illetve 18 év alatti fiatalok voltak.

  • 19 esetben a telefonos tanácsadás elegendőnek bizonyult,
  • több mint 800 beteget valamely ügyeleti telephelyen részesítettek ellátásban,
  • 105 beteg az otthonában kapta meg a szükséges ügyeleti ellátást.

A pesti ügyeletekben az átlagos betegforgalom a teljes ügyeleti időszakra vetítve kettő beteg/óra alatt maradt

– derül ki az OMSZ tájékoztatásából.

Az ügyeletes orvosokat a két nap alatt 22 esetben küldték ki címekre halottvizsgálat elvégzése és a kapcsolódó ügyintézés céljából.

Azt is írják, hogy a hétvégi betegforgalom nem volt egyenletes: egyes órákban az 1830-ra érkező telefonhívások és az ambulanciákra érkező betegek száma is többszöröse volt az átlagosnak, és előfordult olyan időszak is, amikor egyszerre 30-an hívták tanácsért a központi ügyeleti telefonszámot, ahol az egy páciensre számított beszélgetési idő – a kikérdezéssel és tanácsadással együtt – átlagosan 6 perc volt.

A „vegyes” ügyeletekben a gyermekek és a felnőttek is az állapotuknak és az ellátási szükségletüknek megfelelő ellátást kaptak.

Szerző