Connect with us

Budapesti hétköznapok

Mini Dubaj maxi kormányígérettel: 300.000 millió forintos infrastruktúrafejlesztés a vállalás

Megosztás

Habár Orbán Viktor száműzné a jelzők közül a „mini”-t, sokkal inkább a szerinte hozzá lényegesen szemléletesebb „maxi” illik, megjelent a kormány oldalán annak a nemzetközi megállapodásnak a tervezete, ami alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők egy Dubaj-szerű negyedet építtetnének Rákosrendezőn egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval. Vagyis „Mini Dubaj”-t.

Georg Lazar: rám ne SUMMITsanak…! - A "guruló forintjainkat" nem kímélve erősítik a diaszpórában élők „magyarságtudatát”
Megosztás

Habár Orbán Viktor száműzné a jelzők közül a „mini”-t, sokkal inkább a szerinte hozzá lényegesen szemléletesebb „maxi” illik, megjelent a kormány oldalán annak a nemzetközi megállapodásnak a tervezete, ami alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők egy Dubaj-szerű negyedet építtetnének Rákosrendezőn egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval. Vagyis „Mini Dubaj„-t.

Pénz, mint a pelyva….

300 milliárd -300.000 millió!- forintos infrastruktúra-fejlesztést vállal a kormány az 1900 milliárd forintos, Mini-Dubajnak nevezett beruházásban Rákosrendezőn

– derül ki abból a megállapodás-tervezetből, amelyet a Hvg.hu vett észre a kormány honlapján. A projektet egy, az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektető építi. A tervezet szerint a kormány vállalja, hogy

  • a területet közbeszerzés vagy pályáztatás nélkül eladja az Egyesült Arab Emírségek által kijelölt és 5 milliárd euró, azaz 1900 milliárd forint értékben befektető beruházónak,
  • azzal stratégiai együttműködési megállapodást köt, és
  • a projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti.
  • gyalogos felüljárót épít
  • vasút feletti közúti felüljárót épít
  • a vasúti pálya fejlesztését és az 1-es metró meghosszabbítását vállalja, és ehhez 800 millió euró, azaz több mint 300 milliárd forint forrást biztosít,
  • a reptéri gyorsvasút jövőbeni fejlesztése esetén közvetlen kapcsolatot biztosít a projektben létrehozott vasútállomás és a repülőtér között
  • törekszik arra, hogy a fejlesztések 5 százalékos áfakulccsal valósulhassanak meg.

Ezért cserébe az Egyesült Arab Emírségek kormánya vállalja, hogy

a kijelölt cég 5 milliárd euró értékű beruházást valósít meg a területen, beleértve a tervezett rákosrendezői vasútállomás megépítését.

Korábbi értesülések szerint egy dubaji üzletember, Mohamed Alabbar már bejelentkezett a projektre a kormánynál. Alabbar építette a világ legmagasabb és Dubaj leghíresebb épületét, a 828 méteres Burdzs Kalifát.

Lázár János építési miniszter a beruházásról azt mondta,

hogy a 130 hektárból körülbelül 35-re lesz csak szükség a kötöttpályás közlekedés fenntartásához, így 95 hektár marad a konkrét beruházásra. Ebből 60-65 hektárt építenének be, 20-25 hektáron pedig közparkot hoznának létre. A kiválasztott vállalkozás a Burdzs Kalifát is építtető Mohamed Alabbar cége, a Emaar Properties lehet.

Karácsony Gergely főpolgármester rossz ötletnek tartotta a mini-Dubaj megépítését, inkább egy Parkvárost látna szívesen. A beépítésről szóló állásfoglalás vita nélkül átment a fővárosi közgyűlésen. Ebben garanciákat kértek a beruházótól. A szerződéstervezet véleményezésre a kormány 8 napot adott, amit a tarsegyeztetes@mfa.gov.hu címre elküldött üzenettel lehet megtenni.

Lázár János elintézte: az osztrák vasút-társaság hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról

fotó: pixabay.com/V.K.

Csak úgy….

Az Orbán Viktor utána szabadon csak Maxi-Dubajként emlegetett komplexumról területéről novemberben már ki is költöztettek vagy 40-50 családot valahová Pest környékére, a két házsort már le is bontották. A szomszédos házakban élő MÁV-dolgozókat is értesítették, hogy másutt kapnak szolgálati lakást, így menniük kell – tudta meg a Népszava.

Garay Klára, Podmaniczky-díjas városvédő szerint

mintha nem is ugyanabban az országban lennénk, nemhogy egyazon városban. Aki a síneknek ezen feléről akar átjutni akár orvoshoz, akár vásárolni, akár óvodába a túloldalra, csak óriási kerülővel teheti meg.

Hozzátette:

nem a terület hasznosításával van a baj, hanem azzal, hogy ezt az Orbán-kormány sajátos szerepértelmezése szerint szigetszerűen, a városkontextusból kiragadva készülnek megvalósítani, nem törődve azzal, hogy miképpen illeszkedik majd az új negyed a városszövetbe, hogyan kapcsolódik a közmű és közúti hálózatokhoz.

Attól is tart, hogy

a kiemelt beruházások bevett gyakorlata szerint itt sem készül majd környezeti hatástanulmány, sőt, az érintett önkormányzatot és a lakosságot is kizárva döntenek arról, hogy mi épüljön a területen. Ráadásul a kiemelt partnerek a kormányzati mentesség védelme alatt a kitermelt veszélyes hulladékot többnyire nem szakszerűen ártalmatlanítják.

Lázár János, a mini/maxi-Dubajt december elején bejelentő építési miniszter az elsők között húzta le a Nyugatiba vezető vágányok és így Rákosrendező környezetének vasúti megújítását az állami beruházási listáról, az erre elnyert uniós forrásokat is visszafizette, csak megállíthassa a Vitézy Dávid csapata által kidolgozott vasútfejlesztési projektet. Most mégis 300-400 milliárd forint értékű állami forrásból megvalósuló közösségi fejlesztést ígér a területre. A külföldi befektető azonban üresen akarja megkapni a területet, ahol most tucatnyi cég működik

és több százan, de akár ezernél is többen élnek különféle jogcímű vagy jogcím nélküli lakáshasználóként, hajléktalanként elhagyott MÁV ingatlanokba húzódva vagy a növénnyel erősen benőtt területen összetákolt bódékban.

A környéken járva a lap tudósítója többekkel is találkozott, akik ezen a területen élnek – de már nem sokáig. Az egyik megkérdezetett megosztotta:

már nem marad sokáig, hiszen a főnöke tavaly október táján kapott egy levelet a MÁV igazgatóságtól, hogy menjen be és vigye magával a tulajdoni lapot. Ott azután megmondták neki, hogy idén március végéig, de legkésőbb augusztus elejére ki kell költözniük, mert rendezik és beépítik a területet.

Szerző