Csillag István: a magyar kormány kicsit sok édesítőt csepegtetett a kínai teába….
Megosztás
Szijjártó Péter pénteken bejelentette, hogy az európai autóipari átállás egyik zászlóshajója Magyarország, amely az elektromos akkumulátorok gyártásában és exportjában is nagyhatalommá vált. Az ország a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik Kína és az Egyesült Államok után és az ágazat exportjában Magyarország a világranglista ötödik helyezettje. A sikerjelentés hátteréről Csillag István közgazdász, volt gazdasági és közlekedési miniszter beszélt a Klubrádióban.
Szijjártó Péter pénteken bejelentette, hogy az európai autóipari átállás egyik zászlóshajója Magyarország, amely az elektromos akkumulátorok gyártásában és exportjában is nagyhatalommá vált. Az ország a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik Kína és az Egyesült Államok után és az ágazat exportjában Magyarország a világranglista ötödik helyezettje. A sikerjelentés hátteréről Csillag István közgazdász, volt gazdasági és közlekedési miniszter beszélt a Klubrádióban.
3 ezer milliárd állami támogatásból tervezett kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) akkumulátorgyártó üzem
Az elektromos autókat és töltőállomásokat gyártó cég kínai telephelye 7-8 ezer főnyi munkaerőt számlál. Ehhez képest a hazai beruházás esetében 9 ezer fő foglalkoztatásával számolnak az előzetes bejelentés alapján. Ugyanakkor nem ez az egyetlen furcsaság a beruházás tervezete körül.
Több okból is gyanús a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) autógyártó cég beruházásnak a tervezete. A Debrecenbe szánt autógyárat a szokástól eltérően nem a beruházni szándékozó cég elnöke jelentette be, hanem Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára.
Másrészt azért gyanús, mert
a tőzsdén jegyzett nagy cégek esetében fokozottan óvatosan szoktak eljárni a bejelentésekkel, mivel akár a legapróbb információ is befolyásolhatja a részvények forgalmát
– mondta Csillag István.
A kínai cég az elmúlt hetekben nem állt túl fényesen a tőzsdén, mivel papírjait elkezdték eladni a részvényesek amiért manipulációt észleltek a hongkongi tőzsdén. Ebből következik, hogy a CATL-nek szüksége van a hírneve javítására. Így találkozik a CATL Magyarországgal, aminek a kormány intézkedéseiből következő katasztrofális gazdasági helyzete miatt van szüksége a külföldi beruházásra
– mondta a közgazdász.
Csillag István: az egészségügyieknek ígért pénz egyelőre olyan, mint az Egri csillagokban Ferdinánd felmentő serege
„… kicsit sok az édesítő….”
„Bár általában más kormányok is szívesen édesgetik magukhoz a külföldi beruházóknak, a magyar kormány kicsit sok édesítőt csepegtetett a kínai teába”
– mondta Csillag István. Ugyanakkor az Európai Unió a tisztességes verseny megőrzése érdekében szabályozza, hogy az elmaradott térségekbe történő csábítás esetében mekkora lehet az állami támogatás mértéke. Ez a beruházó cég által befektetett összeg 20 százaléka lehet, érzékeny iparágakban pedig 15 százalék.
Ha magyar kormány betartaná az uniós szabályokat, akkor 50 ezer milliárd forintos támogatást kellene adnia a kínaiaknak, ami a hazai GDP 1 százalékát jelentené
– mondta a volt gazdasági és közlekedési miniszter.
Nem valószínű, hogy a CATL az európai elektromosautó-gyártás szeretné fellendíteni, sokkal inkább versenytársként lépne fel a piacon.
A kínai cég speciális technológiával tenné lehetővé az elektromos autók akkumulátorának cseréjét, ami egyelőre nem kompatibilis más autók energiaforrásának cseréjével, ehhez nemzetközi és cégek közötti cégek egyeztetésére lenne szükség.
„… a kormánytorok…”
A közgazdász szerint az, hogy a magyarországi gazdasági helyzet nem mutat olyan szomorú képet mint a ’90-es években egyedül annak köszönhető, hogy csatlakoztunk az az Európai Unióhoz. Az exportunk több, mint 60 százaléka az EU-ban honos cégek leányvállalataitól ered.
„Az a kormány, amelyik fontolgatja az innét történő kilépést, elvágja a saját torkát, mind politikailag, mind gazdaságilag”