Connect with us

Blogbazár

Gábor György:…az európai igazságszolgáltatást súlyos értelmezési zavarok jellemzik a vallás- és szólásszabadság megítélésével kapcsolatosan”

Megosztás

Gábor György filozófus egy különös ítélet kapcsán: „Lehet nemet mondani egy újságra, ami nekem nem tetsző karikatúrákat közöl, lehet nem leülni egy asztalhoz azzal, aki nekem nem tetsző módon nyilatkozik egyik vagy másik vallásról, ideológiáról, világnézetről vagy politikai mozgalomról, de kriminalizálni a kritikát, legyen az még oly durva, tiszteletlen, goromba vagy nyers, nem lehet.”

Freud
Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse
Megosztás

Gábor György filozófus egy különös ítélet kapcsán: „Lehet nemet mondani egy újságra, ami nekem nem tetsző karikatúrákat közöl, lehet nem leülni egy asztalhoz azzal, aki nekem nem tetsző módon nyilatkozik egyik vagy másik vallásról, ideológiáról, világnézetről vagy politikai mozgalomról, de kriminalizálni a kritikát, legyen az még oly durva, tiszteletlen, goromba vagy nyers, nem lehet.”

Vallási tanok becsmérlése

Habár a pontos és részletes indoklás nem ismert, ám abból, ami a New York Times tudósításából kiderül, úgy vélem, hogy akkor, amikor az Emberi Jogok Európai Bizottsága jóváhagyta egy bécsi bíróság döntését, amely „vallási tanok becsmérlése” miatt pénzbüntetésre ítélt egy nőt azért, amiért a nő Mohamedet pedofilnak nevezte (ugyanis a próféta legkedvesebb feleségét hat évesen jegyezte el, s kilenc éves korában hálták el a nászt), súlyosan téves, hibás, elfogadhatatlan és – félő – precedens értékű döntést hozott.

Túl azon, hogy az elmarasztalt nő állítása megfelelt a történelmi tényeknek, a bírósági döntés komoly kérdéseket vet fel.
1. Az ítélettel a bécsi bíróság, a strasbourgi bíróság jóváhagyásával, korlátozta a nő véleménynyilvánításhoz való jogát.
2. Amikor a bíróság „mások vallási érzéseinek védelmére” hivatkozva hagyta jóvá a nő elítélését, indoklásában súlyos hibát követett el („carefully balanced her right to freedom of expression with the right of others to have their religious feelings protected”).

Miközben az ítélet kínosan igyekszik megfelelni bizonyos aktuálpolitikai szempontoknak, aközben az európai igazságszolgáltatást súlyos értelmezési zavarok jellemzik a vallás- és szólásszabadság megítélésével kapcsolatosan. Nem ismert – örvendetes módon – egyetlen olyan emberjogi egyezmény vagy ajánlás stb. sem, amely előírná más vallásának vagy világnézetének a tiszteletét. Valamennyi ismert egyezmény a vallás szabad gyakorlásának biztosítását írja elő, mindaddig persze, amíg az adott vallás nézetei vagy gyakorlata nem ütközik alkotmányos elvekbe vagy törvényekbe.

Vallások szabad gyakorlásának joga

Vagyis a nemzetközi egyezmények a vallási és lelkiismereti szabadság elvét és a vallások szabad gyakorlásának jogát mondják ki, ezen jogok tiszteletben tartását, s nem többet. Miként néhány évvel ezelőtt egy brit törvényhozási vita kapcsán megfogalmazódott, egy vallási tan kritizálása, megsértése, ócsárlása, nevetségessé tétele nem tekinthető egy vallás vagy vallási közösség elleni támadásnak. És ez így helyes!

Ami a történetiséget illeti, a ma ismert világvallások legtöbbje jórészt más vallások kemény kritizálásával, megsértésével, nevetségessé tételével, ócsárlásával stb. jött létre. Maga az iszlám is fogantatásától kezdve más vallások és a más vallásúak hierarchikus alá-fölé rendeltségét és erkölcsi (le)minősítését hirdette. S ami a lelkiismereti szabadságot illeti, a nem hívőket is sok egyház nevezi bűnös lelkeknek, a „halál kultúrája” képviselőinek, akik – következésképp és a fentiek értelmében – szintén jó eséllyel nyújthatnának be mostantól keresetet a hozzájuk legközelebbi bíróságon.

A fentiekből következően tehát ma már bíróság ítélné el annak a dán lapnak a szerkesztőségét, amely néhány karikatúra publikálásával bírálta azokat a fanatikus muszlim híveket, akik szent harcukat és küldetésüket civil polgári lakosságon elkövetett merényletekkel kívánták kifejezésre juttatni? Vagy a Charlie Hebdo szatirikus lap szerkesztőségét lemészároló terroristák esetében enyhítő körélményként venné figyelembe a bíróság, hogy az elkövetők „vallási érzéseik védelmében” ragadtak fegyvert?

A folytatásban: Mi lesz itthon?

Szerző

Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük