Connect with us

Kiemelt hírek

Ilyen könnyű álhírt terjeszteni – a Political Capital akciója

"Ha azt olvassuk, hogy Pilhál György elégedetlen a savanyú arcú, balliberális genderaktivista Jézus Krisztus nyilatkozatával, ne lepődjünk meg"
Megosztás

Budapest mellett tette le a voksát a World Congress of Superhero Fans (WCSHF), vagyis Budapesten fogják felállítani a világ legmagasabb szuperhősszobrát.

Azért itt,

mert a világszervezetnél azt gondolják, hogy itt vannak a legnagyobb veszélyben azok az értékek, amelyeket a pozitív szuperhősök képviselnek. Például a szolidaritás, vagy a szabad, demokratikus értékek. A hír több tucat angol nyelvű oldalon jelent meg. Aki egy kicsit utánanézett a hírnek, nem talált semmi gyanúsat: létezett a világszervezet, legalábbis volt honlapja, elérhetősége.

Ez a hír azonban egy ártalmatlan álhír,

amelyet mi találtunk ki és terjesztettünk el. Szándékosan egy ártalmatlan hírt választottunk, ami ha el is terjed, senki nem szenved miatta kárt. Hogyan adtuk a világ tudtára, hogy a szervezet létezik, és hamarosan szobrot állít Budapesten? Több online hírszolgáltatónál próbálkoztunk, és egy kivételével mindegyik leközölte a „hírt”.

Kisebb akadályok után a Facebookon is létre tudtunk hozni egy oldalt, illetve egy szavazást a szoborról.

Az eredmény sokkoló: pár nap alatt az álhírrel 38 ezer magyar felhasználót értünk el, olyan nemzetközileg elismert oldalakon jelent meg az álhírünk, mint például a Business Insider.

fotó: facebook

Rajtunk múlt, hogy az angolszász oldalakon megjelent hírt felkapja-e a magyar sajtó;

ehhez elég lett volna néhány hazai médium figyelmét felkelteni. Mi azonban úgy döntöttünk, hogy ezen a ponton megállunk. Miután értesítettük az érintett angolszász hírszolgáltatókat, hogy egy ártatlan átverés áldozatai lettek, csak néhányan közülük törölték a hírt, a többiek válaszra sem méltatták a levelünket.

Részletek és videóösszeállítás a PC Facebook oldalán:

A Political Capital ezzel az akcióval arra kívánta felhívni a figyelmet,

milyen egyszerű álhíreket terjeszteni, akár a nemzetközi, akár a hazai sajtóban, illetve a közösségi médiában, és ennél fogva milyen fontos minden hírfogyasztónak ellenőriznie a hírek megalapozottságát.

Az akcióról ezt a videóösszefoglalót készítettük. A Political Capital

Hogyan küzdjünk a dezinformáció ellen?”

című, és számos más kiadványa is segít abban, hogyan ismerjük fel az álhíreket, és hogyan küzdjünk ellenük.

Forrás

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük