Sokat elmond a hazai viszonyokról az, hogy egy médiacég tulajdonosa rendre külföldi lapoknak nyilatkozik arról, kik, milyen “vételi ajánlattal” és miként keresték meg az utóbbi időben.

Helikopter a kertben….

Többször előfordult, hogy két embert látott egy sötétített üvegű autóban ülni a háza előtt, egyszer pedig élettársa riasztotta, hogy hogy egy helikopter repül a házuk közelében.

„Nagyon meg voltak ijedve, normális esetben egy helikopter nem repül be a kertünkbe”

– mondta Varga Zoltán üzletember és médiatulajdonos a Bloombergnek.

A Centrál Médiacsoport nevű sajtóholding tulajdonosa az utóbbi időben érezhetően inkább a nemzetközi médiának nyilatkozik: nemrég a Politicónak adott interjút, most a Bloombergnek, miközben a kormánymédia rendszeresen foglalkozik vele. Már a Politicónak is arról beszélt, hogy

az Orbán-kormány az Index után a tulajdonában lévő 24.hu-t akarja levadászni.

A Politico júliusi cikkében felidézte, hogy a Varga-féle Central Média havonta 7,5 millió olvasót ér el, ebből 5 milliót online az összesen 19 webodalán keresztül.

“Ez nagy és ijesztő szám a kormány szemében, ami fejfájást okoz nekik, mert az ő lapjaik sokkal kevesebb olvasót érnek el”

– fogalmazott akkor Varga.

A Politico azt is megemlítette, hogy a kormány két éve egy hozzá közelálló alapítványba gyűjtött össze nagyjából 500 sajtóterméket, nyomtatott lapokat, híroldalakat, tévé- és rádiócsatornákat.

„Ezek csak ostoba kormánypropagandát közölnek és sugároznak”

– mondta Varga Zoltán.

Arra a kérdésre, hogy az Index elfoglalása és a 24.hu esetleges elhallgattatása után maradna-e független média Magyarországon, Varga júliusban azt felelte, hogy

„Feltétlenül. De sokkal kisebb.”

A “kéretlen ajánlat”

Most konkrét felvásárlási kísérleteket is említett. Azt mondta, nyáron két

„kéretlen ajánlatot” kapott

– egy magyar és egy külföldi befektető is bejelentkezett, hogy megvennék a médiacégét. Ezek hangvételét barátságosnak nevezte, és nem mondta el, pontosan kiktől érkeztek, de azt mondta,

az ajánlattevők szerinte Orbán Viktort képviselték.

A Bloomberg kereste a kormányszóvivőt az ügyben, a szokásos választ kapták („A kormány nem foglalkozik a médiapiac ügyeivel”), a miniszterelnök szóvivője, Havasi Bertalan pedig egyáltalán nem válaszolt a megkeresésükre.

Varga azt mondja, utólag úgy látja, korábban kissé naiv volt az Orbán-rendszerrel szemben.

„Egyértelműen alábecsültem azt, hogy mekkora nyomást alá helyezi majd a kormány a médiát. Most már világos, hogy orosz típusú kontrollált nyilvánosságot akarnak”

– mondta a portálnak. Szerinte most viszont már „elvi kérdés”, hogy ragaszkodjon a cégéhez, és ne adja el.

„Erkölcsi kötelességem, hogy ne adjam el. Sikeres üzletember vagyok, megtehetem. Nem jó érzés, amikor támadnak, de azt hiszem, nincs más választásom”

– mondta. A Centrál Médiacsoporthoz 25 nyomtatott és 19 online kiadvány tartozik, a 24.hu jelenleg a legnagyobb magyar híroldal. (Bloomberg)

Forrás

koronavírus

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here