Blogbazár
Magyar György: Mi jár a bukott polgármestereknek?
Az a településvezető, aki veszített a helyhatósági választáson, legalább háromhavi végkielégítésre számíthat, ha legalább két évig volt polgármester, de a képviselő-testület döntése alapján ez hat hónap is lehet. Egy közszolga esetében a három hónap nyolc évnyi szolgálat után jár, míg hat hónapra 16 esztendő után lehet számítani. Igazságos-e, hogy a településvezetőket kivételes helyzetbe hozták? És általában a politikusok miért járnak jobban a nyugdíjukkal kapcsolatos szabályozással?
A törvény alapján járó három helyett hathavi
illetményének megfelelő összegű végkielégítést javasol Karácsony Gergely Tarlós István korábbi főpolgármesternek. Megérdemli, vagy Karácsony – a díszpolgári cím mellé – a békés közélet megteremtése érdekében csak újabb gesztust akar gyakorolni?
Ezt nem tisztünk eldönteni, inkább nézzük a jogszabályi hátteret
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011-es törvény szerint a „polgármestert, ha e tisztségét legalább két évig betöltötte (….), végkielégítésként háromhavi illetményének megfelelő összegű juttatás illeti meg, amelyet a képviselő-testület további, legfeljebb háromhavi illetménynek megfelelő összeggel kiegészíthet”.
Karácsony javaslata tehát teljesen jogszerű,
hiszen bármelyik képviselő-testület dönthet úgy, hogy a távozó polgármesternek ilyen extra juttatást biztosít. Ez Tarlós esetében legfeljebb azért lehet izgalmasabb, mert neki miniszteri illetmény, vagyis márciustól legalább bruttó 1,7 millió forint járt. Nem mindegy tehát, hogy öt- vagy tízmillióval távozik.
Egy kisebb település esetében 1500 fős lakosságszám alatt –, ahol a polgármester legfeljebb 300-400 ezer között keresett – , ez már nem ilyen jelentős összeg, de a legalább csaknem egymillió ott is megilleti a távozó településvezetőt. Az igazságtalanság azonban a sorok közé van elrejtve.
A közszolgák esetében
a végkielégítés összegét ugyanezen törvény alapján egészen másként számolják. A kormánytisztviselőt/köztisztviselőt a szolgálati jogviszonyban töltött ideje alapján legalább
- 3 év után egyhavi,
- 5 év után kéthavi,
- 8 év után háromhavi,
- 10 év után négyhavi,
- 13 év után öthavi,
- 16 év után hathavi
- 20 év után nyolchavi,
végkielégítés illeti meg. És ebben az esetben mérlegelési lehetőség sincs, szóval legalább két évnyi polgármesterkedés után a végkielégítés annyi, mint egy közszolgánál 8, illetve a településvezetőre vonatkozó eseti döntésnél 16 esztendő után.
Van itt más szempont is
„Végkielégítésre nem jogosult a kormánytisztviselő, ha (…) legkésőbb a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnésének időpontjában nyugdíjasnak minősül”.
Ugyanez a helyzet egy polgármester esetében is előállhat: ha valaki már nyugdíjasnak tekintendő, annak az általános szabályok szerint egyetlen fillér sem jár. Ám az egykori településvezetőnek mindenképpen kell kapnia legalább 3 hónapot.
Tarlós hosszú ideje nyugdíjasként töltötte be a főpolgármesteri posztot
– lásd például a 2014. januári vagyonnyilatkozatát, amiről az Index is beszámolt. Miközben az öregségi nyugdíj folyósítását
„az öregségi nyugdíj kezdő időpontjától (…) szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, honvédelmi alkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, politikai szolgálati jogviszonyban (…) áll”.
Egy polgármester, egy országgyűlési képviselő vagy egy kormánytag azonban nem tartozik ebbe a körbe
Erről a visszás szabályozásról legkevésbé a településvezetők tehetnek. A parlamentnek kellene felülvizsgálnia a hatályos, s első pillantásra is igazságtalannak tűnő rendelkezést. Csakhogy miért tennék, hiszen a kormánytagok, illetve a képviselők között is vannak többen olyanok, akik a meglehetősen tisztes fizetésük mellett felveszik a nyugdíjukat. Miközben például egy pedagógus ezt nem teheti meg.
Ugyanakkor, ha
„a képviselő megbízatása az Országgyűlés megbízatásának megszűnésével szűnik meg, a volt képviselő további három hónapon keresztül a tiszteletdíjának a megbízatása megszűnését megelőző háromhavi átlagának megfelelő összegű ellátásra jogosult”.
Tehát ők rosszabbul járhatnak, mint a polgármesterek. Mellesleg „a vagyonnyilatkozat a honlapról a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével távolítható el”, miközben az önkormányzati választás után a korábbi településvezetők hasonló nyilatkozatait – a fővárosban is ez történt – azonnal törölték.
Szóval vannak itt kérdések bőven,
amelyek túlmutatnak Tarlós végkielégítésén. Az egész javadalmazási és kedvezményrendszert érdemes lenne átgondolni, s nem csak a politikai döntéshozók szemével.
Szerző
Friss
- Fülöp Attila közszolga Magyar Péternek: „képviselői látogatására a jövőben nem tartunk igényt, és nem biztosítunk rá lehetőséget”
- Harcba száll a Jobbik a mandátumért Óbudán – Programalapú kampány a cél
- Cáfolhatatlannak tűnő dokumentumokat hozott nyilvánosságra a Bloomberg arról, hogy Putyin politikai gyilkosságokat rendelt meg
- Szanyi Tibor: ahová a pénz megy, ott zajlik a politika
- Tűzhalál Komárom-Esztergom megyében
- Hadházy: én hülye vonattal akartam hazamenni Szekszárdra – Késő esti fagyoskodás Kelenföldön – Frissítve!
- Orbán Trumpra várva: „…Már csak két hónap, és akkor hirtelen be fog köszönteni a hajnal…”
- Asztrológusunk már tudja, melyik 3 csillagjegynek lesz csodás karácsonya – Téged érdekel?
- Rácz András: úgy tűnik, hogy Orbán Balázs doktorija egy beosztottja gépén készült
- Nemzetek Ligája: török-magyar osztályozó – Bizakodjunk, hogy nem ez lesz az új Mohács