Connect with us

Blogbazár

Gábor György: Köves Slomó vezető rabbinak nem ezt a szöveget tetszett szíves aláírásával ellátni! – A többi félrebeszélés, rizsázás, terelés…

Megosztás

Tizenöt magyarországi egyház képviselője (akárkije) a minap közös nyilatkozatban, egyetértésüket kifejezendő, aláírásukkal látták el az alábbi mondatot: „…a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése az emberi méltóság alapja.” Ahogy arról beszámoltunk, hétfőn a MAZSIHISZ közleményéből kiderült, nem pontosan így történt…..

Hogy verődött össze a Vidnyánszky-Köves Slomó-SZFE triumvirátus? Startol a zsidó színész-osztály
Megosztás

Tizenöt magyarországi egyház képviselője (akárkije) a minap közös nyilatkozatban, egyetértésüket kifejezendő, aláírásukkal látták el az alábbi mondatot: „…a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése az emberi méltóság alapja.” Ahogy arról beszámoltunk, hétfőn a MAZSIHISZ közleményéből kiderült, nem pontosan így történt…..

“…bevett egyház…?”

Az úgyszólván magától értetődő, hogy a 27 magyarországi „bevett egyház” közül 15 egyház sietősen beállt az őket el- és kitartó, megregulázó, jutalmazó és büntető Fidesz-KDNP kampányába, hirtelen támadt rapiditással leszögezve, hogy a házasság szentsége férfi és nő között valósul meg – kommentálta a hírt két bejegyzésében is Gábor György vallásfilozófus közösségi oldalán.

Megszólalt az egyik aláíró, a MAZSIHISZ….

Több helyen találkoztam jogos vagy jogtalan kritikákkal, hogy a Mazsihisz miképpen adhatja nevét bizonyos kijelentésekhez, aminek korábban az ellenkezőjét nyilatkozta.

Szeretném leszögezni, hogy a szövegverzió, amit a Mazsihisz vezető rabbijai elfogadtak,

nem egyezik a megjelent szöveggel.

A Haver Informális Zsidó Oktatási Alapítvány nyilatkozatban határolódott el:

“Kötelességünknek érezzük felszólalni a MAZSIHISZ és az EMIH által is aláírt nyilatkozattal szemben, s hangsúlyozni, hogy álláspontjuk nem képviseli kizárólagosan a magyar zsidó közösséghez tartozó emberek és civil szervezetek véleményét. Szükségesnek tartjuk kifejezni szolidaritásunkat azokkal az LMBTQ-személyekkel és szivárványcsaládokkal, akiket ez a kirekesztő nyilatkozat megkülönböztet és diszkriminál”

Köves Slomó is benézte, vagy….?

„Nincsenek elvárásaim a magyar értelmiséggel szemben, nem állítok fel intellektuális lécet, hogy vajon ki képes átugrani azt, s ki az, aki csak leverni tudja. Egyetlen maradék óhajom, hogy legalább a szó- és fogalmi készletünket próbáljuk azonosan és konszenzuálisan használni. Ha gőzhajót mondunk, az nem főzőkanalat jelent, ha a Budai Központi Kerületi Bíróságot hozzuk szóba, akkor nem az ízeltlábúak közé sorolt pókszabásúak osztályának egyik rendjére kívánunk utalni, s Orbán Viktor alatt továbbra sem valamelyik óceán legmélyebb pontját értjük”

– kezdte közösségi oldala bejegyzését Gábor György vallásfilozófus, miután Köves Slomó, az EMIH vezető rabbija kifejtette véleményét portáljukon.

„Mindez csak azért jutott az eszembe, mert Köves Slomó rabbi megmagyarázta, hogy a tizenöt egyház által kibocsátott közös nyilatkozatban mit is írt alá. Tudós hermeneutikai értelmezése során az alábbiakat fejti ki, miheztartás végett:

„A zsidó hagyomány szerint, az emberi lét, mint Isten teremtésének koronája, önmaga jogán kötelez az emberi méltóság tiszteletére az élet minden területén.”

Eddig minden stimmel. Aztán így folytatja:

„Ahogy a munka, az emberi alkotás méltóságát a hetedik pihenőnap, az elmúlás méltóságát a végső búcsú és temetés, úgy a szexualitás méltóságát a házasság intézménye és a házassággal járó elköteleződés adja meg.”

A mondat utolsó tagmondata további diszkussziókat generálhat, részemről generál is, de tudomásul veszem, hogy Köves Slomó, s környezetének valamennyi tagja ezt így gondolja, s következetesen efféle praxisban érdekelt. Végül az Emih vezető rabbija azzal zárja gondolatmenetét, miszerint az aláírt nyilatkozat kritika tárgyává tett mondata az alábbiakról szól (betűhív idézet a Neokohn oldaláról):

„a házasság révén nyer méltóságot a szexualitás »nem pedig arról, hogy« kinek jár az emberi méltóság. Az ugyanis minden embernek jár függetlenül tetteitől, nézeteitől vagy életvitelétől. Ez ugyanúgy része a biblikus álláspontnak, mint a házasság intézményének szentsége.”

Na, mármost a helyzet az,

hogy Köves Slomó vezető rabbinak nem ezt a szöveget tetszett szíves aláírásával ellátni, hanem egy egészen mást, a fentiekkel éppen ellentéteset.

Tudniillik a közös nyilatkozat ama mondata és gondolata alá kanyarította oda a nevét, amelyet az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye által gondozott nyilatkozat tudós megfogalmazójának imigyen sikerült szavakba öntenie:

„A zsidó hagyományban is a nő-férfi kapcsolat házasság általi szentesítése az emberi méltóság alapja.”

E szöveg éppen nem azt állítja, amit Köves rabbi, hogy tudniillik az emberi méltóság

„minden embernek jár [,] függetlenül tetteitől, nézeteitől vagy életvitelétől”,

hanem ennek pont az ellenkezőjét. Nyelvtanilag az alany a (nő-férfi kapcsolat házasság általi) „szentesítése”, az állítmány (birtokos és minőségjelzős szerkezetben) az (emberi méltóság) „alapja”. Logikailag a mondat egyetlen lehetséges interpretációra ad lehetőséget. A szigorú implikáció értelmében a mondat állítása az alábbi (és semmi egyéb):

akkor és csak akkor van emberi méltóságod, ha (a nő-férfi kapcsolaton alapuló) házasságban élsz, következésképp, ha nem élsz (a nő-férfi kapcsolatán alapuló) házasságban, akkor nincs emberi méltóságod.

A többi félrebeszélés, rizsázás, terelés, és az aláíró szövegértelmezési zavarainak vicces elleplezési kísérlete.”

(fotó: Vámos Róbert/facebook)

 

Gábor György: Köves Slomó vezető rabbinak nem ezt a szöveget tetszett szíves aláírásával ellátni! - A többi félrebeszélés, rizsázás, terelés...

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük