Connect with us

Banánköztársaság

Magyar György: az ÁSZ a kormány ökle, de a hárommilliárdos bírsággal fenyegetett pártok ne fogjanak olyan könnyen padlót

Megosztás

Nem kellene senkinek sietve elsíratnia a 2022-es választáson közös listát állító ellenzéki pártokat azért, mert az Állami Számvevőszék több mint hárommilliárdos bírsággal fenyegeti őket.

Megosztás

Nem kellene senkinek sietve elsiratnia a 2022-es választáson közös listát állító ellenzéki pártokat azért, mert az Állami Számvevőszék több mint hárommilliárdos bírsággal fenyegeti őket. Egyelőre egy jelentéstervezetről beszélünk, és ha az változatlan formában véglegessé is válna, bár az ÁSZ döntéseit nem lehet vitatni, a büntetés végrehajtására jogosult Magyar Államkincstár határozata ellen van érdemi jogorvoslati lehetőség.

Fura jogi helyzet állt elő:

egy társadalmi szervezet, így egyesület vagy alapítvány nagyjából korlátozás nélkül fogadhat el szinte bárkitől – többek között magánszemélyektől, cégektől – anyagi támogatást.

Gondoljunk a CÖF-re, amelyet százmilliókkal segített a Szerencsejáték Zrt. Az meg senkit nem zavart, hogy ez az állami forrásokból bőven részesülő „civil” szerveződés a kormányoldal támogatására mennyit fordított.

Más a helyzet azonban a pártokkal, amelyeket kizárólag magyar állampolgárságú – de akár külföldön élő – magánszemélyek támogathatnak, és 500 ezer forintos összeg felett meg is kell nevezni az adományozót. A NER-t kritika nélkül kiszolgáló ÁSZ nyilván ebből indult ki, amikor a Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) – amely nem párt, hanem civil egyesület – számlájára Amerikából érkezett milliárdok kapcsán az ellenzéki összefogásban érintett pártokat fenyegeti súlyos bírsággal.

A jogállamiság nagyobb dicsőségére a számvevők végleges jelentése nem minősül közigazgatási határozatnak, így azt nem is lehet megtámadni.

Csakhogy a helyzet ennél még bonyolultabb

Az USA-ban bejegyzett Action for Democracy – függetlenül attól, hogy amerikai magyar állampolgároktól gyűjtött-e pénzt – az MMM-et tetszőleges összeggel támogathatta. A mozgalom pedig ezt a törvényes keretek között bármire fordíthatta. Akár arra is, hogy a NER demokráciaellenes intézkedései ellen – az egyes pártok megnevezése nélkül – akár óriásplakátokon kampányoljon.

Gondoljunk ugyanakkor arra, hogy amikor a kormány – a nem kis részben közpénzekből finanszírozott CÖF közreműködésével „brüsszelett”, „sorosozott”, a „háborúpárti” ellenzék lejáratására költött sok-sok milliárdot, az az ÁSZ-nál nem verte ki a biztosítékot, miközben a szervezet dolga az adóforintjaink felhasználása célszerűségének vizsgálata lenne.

Az MMM legalább nem a mi pénzünket herdálta el. Már ha egyáltalán elherdálta

Mindazonáltal kétségtelen:

amennyiben a mozgalom készpénzzel vagy vagyoni értékkel bíró szolgáltatásokkal közvetlenül támogatta a pártok – a közös lista – kampányát, az a hatályos szabályok szerint tényleg nem törvényes.

Ám ezt bizonyítani kellene, így legfeljebb erre az összegre alapíthatnának szankciót

Anélkül azonban, hogy ezt az ÁSZ tételesen kimutatná, nem szerencsés a hárommilliárdra vonatkozóan a teljes összefogás pártjaira ráhúzni a vizeslepedőt. Ezért említettem azt, hogy ne kapkodjunk, hanem várjuk meg a végleges jelentést, ami nem igazi, a bíróság előtt is támadható, végrehajtható közigazgatási határozat. Csak ismételni tudom: ez ellentétes a jogállamiság követelményével.

Aludjunk rá egyet, mire megfogalmazzuk az álláspontunkat

És persze aludjanak rá egyet az államkincstárnál is, mert ha elfogadják az ÁSZ véleményét, és intézkedéseket tesznek az abban foglaltak végrehajtására, közigazgatás perrel szembesülhetnek. Az Alkotmánybíróság egy korábbi határozatában kiemelte, hogy a bíróságnak

„ezen érdemi felülvizsgálata során a párt támogatása visszafizetésének, illetve csökkentésének jogalapja körében az összegszerűségre is kiterjedő felülvizsgálatot kell végeznie”.

Mindez talán bonyolultnak tűnik, a helyzet azonban jogilag egyszerű

Az ÁSZ, mint a „kormány ökle” lesújthat ugyan az ellenzékre, és megpróbálhatja ellehetetleníteni a részvételüket a 2024-es EP-parlamenti és önkormányzati választásokon, ám ha a bíróságok valóban képesek még függetlenül eljárni, ebből a több mint 3 milliárdos bírságból jóval kevesebbet hagynának jóvá. A konkrét tények ismeretének hiányában megkockáztatjuk: vagy alig semmit.

Forrás

Kapcsolódó

Szerző