Connect with us

Banánköztársaság

Díjeső, de nem mindegy, hogy hol – A Semmelweis-film világsikerének olvasatai

Megosztás

A Nemzeti Filmintézet (NFI) közleménye szerint a nagy sikerű New York-i világpremiert és a Los Angeles-i vetítéseket követően Toronto közönségét is meghódította Koltai Lajos filmje az „anyák megmentőjeként” ismert világhírű magyar orvosról, Semmelweis Ignácról. A magyar alkotás lett a legjobb a közönség szavazatai alapján, így elnyerte a fesztivál legjobb filmjének járó díjat.

Amíg azon pörgünk, hogy Vitézy mire szólítja fel a győztes főpolgármestert és, hogy Magyar Péter hol csinál majd mit, addig Schadl György új céget alapított
Megosztás

A Nemzeti Filmintézet (NFI) közleménye szerint a nagy sikerű New York-i világpremiert és a Los Angeles-i vetítéseket követően Toronto közönségét is meghódította Koltai Lajos filmje az „anyák megmentőjeként” ismert világhírű magyar orvosról, Semmelweis Ignácról. A magyar alkotás lett a legjobb a közönség szavazatai alapján, így elnyerte a fesztivál legjobb filmjének járó díjat.

Olvasat 1.

Az Oscar-díjra jelölt rendező-operatőr, Koltai Lajos a hazai színészek legjobbjaival készítette el a nagy klasszikus filmek méltó utódját, egy különleges ember történetének magával ragadó, látványos és érzelemgazdag krónikáját. A láthatatlan gyilkos címmel készülő nagyívű alkotás gyártására 2,26 milliárd forint támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága.

Semmelweis Ignác doktor az az ember, aki megtalálta a saját ösvényét, és járni is tudott rajta. Minden kellemetlen tulajdonsága dacára következetesen képviselt valamit, akkor is, ha folyton akadályokba ütközött. Mániákus elhivatottsága filmvászonra kívánkozott. Kevés a követendő példa a világban, de ez biztosan az

– nyilatkozta filmje főhőséről Koltai Lajos. A romantikában sem szűkölködő, fordulatos és izgalmas film, amely egyszerre idézi meg a XIX. századi Bécs hangulatát, egy korabeli kórház izgalmait, valamint az osztrák és magyar orvosok közötti ellentéteket, már látható a hazai mozikban.

A Semmelweis a Nemzeti Filmintézet támogatásával, a Szupermodern Filmstúdió gyártásában készült. Producere Lajos Tamás és Vida Joe, rendezője Koltai Lajos, operatőre Nagy András, a forgatókönyvet Maruszki Balázs írta. A film dramaturgja Goda Kriszta, látványtervezője Pater Sparrow, jelmeztervezője Szakács Györgyi, vágója Kovács Zoltán volt.

A 24.hu kritikáját itt olvashatja.

Olvasat 2.

Georg Lázár, Amerikában élő újságíró közösségi oldalán írta le a film bemutatójáról véleményét:

„Az egyre nevetségesebb trükközés folytatódik….. Nemrég jelentették hogy a Los Angeles-i Magyar Filmfesztiválon a Koltai Lajos rendezésben készült Semmelweis a legjobb film, Vecsei H. Miklós a legjobb színész, Nagy Katica a legjobb színésznő díját nyerte el. Most pedig azt olvasom hogy Torontóból is elhozta a legjobb filmnek járó díjat a Koltai rendezte Semmelweis

Világraszóló siker lenne ez, ha valóban jelentős fesztiválokról lenne szó.

  • De a Los Angeles-i Magyar Filmfesztivált magyar adófizetői pénzekből egy ottani aktivista Bunyik Béla szervezi és az ott kiadott igencsak kétes “díjakat” nem jegyzik.
  • Torontóban pedig nem a rangos és patinás Toronto International Film Festival-ról vagyis TIFF-ről van szó amelyik igencsak rangos megmérettetés… hanem az amatőr European Union Film Festival-ról EUFF-ról, amelyet, hogy udvarias legyek… a kutya sem jegyez.

Szomorú, hogy a 77 éves egykoron valódi sikereket is elérő Koltai is beleáll ebbe az izzadságszagú és nevetséges trükközésbe…

Jut eszembe…

Emlékeznek még a hadjáratra, aminek eredményként az Elk*rtuk lett 2021 legnézettebb magyar filmje? Akkor írtuk, hogy

„…nem elég, hogy  agyon-hirdettek egy kampányfilmet, amire lasszóval fogták, kötelező jelleggel szállították a „lelkes nézőket”, ingyen-vetítéseket tartva próbáltak „teltházat” csinálni a mozikban, politikusok közösségi oldalaikon demonstrálták, hogy megnézték, Brüsszelben sumákban filmszínháztermet béreltek, hogy a meghívottjaikat beültethessék a „nemzetközinek” mondott bemutató egyetlen vetítésére, még az arcunkba is tolják, hogy „az Elk*rtuk 2021 legnézettebb magyar filmje volt!”

Érdekesség az Elk*rtuk kapcsán….

Van abban valami egészen sajátos, hogy a „hazugság ára” alcímet viselő fideszes propaganda-film brüsszeli bemutatója a mozi vezetőivel való levelezésem alapján egy testes, fideszes hazugságon alapult – kezdte bejegyzését Ujhelyi István Európa parlamenti képviselő közösségi oldalán. 2021 november 9-én tartották a kormánypárt által támogatott propaganda-thriller „nemzetközi bemutatóját” Brüsszelben, az egyik helyi moziban. A közmédia teljes puccparádéban ki volt rendelve az eseményre, a KESMA-birodalom összes platformja

„óriási sikerről”, „átütő sikerről”

és a film iránt érdeklődő tömegekről számolt be.

Számháborúba nem igazán érdemes belemenni, mert nem ez a lényeg a történetben, de tény, hogy Márki-Zay Péter ugyanezen az estén tartott közösségi fórumot az egyik brüsszeli hotel bárjában és ott több mint kétszáz ember zsúfolódott össze, míg az „Elkxrtuk” bemutatóján jóindulattal is csak néhány lézengtek a Fidesz EP-delegációjának tagjai és munkatársai mellett.

Ez utóbbit egyébként az a kevés fényképfelvétel is bizonyítja, amelyet épp a Fidesz politikusai tettek közzé saját oldalaikon: ezeken jól látszanak a foghíjas széksorok, szemben a kormánysajtó dübörgő „teltházról” szóló, ezek alapján egyértelműen hazug beszámolóival.

A propaganda-film „nemzetközi bemutatójának” azonban nem ez az egyetlen fonáksága

A fideszes sajtó Deutsch Tamás nyilatkozatára hivatkozva arról számolt be, hogy egyesek megpróbálták

„megfúrni”, illetve „szabotálni”

a film bemutatóját. Ehhez képest valami egészen más az igazság. Utánajártam az esetnek: érdekelt, hogy mi is történt valójában, illetve, hogy a nagy sikerre való tekintettel a brüsszeli mozi vetíti-e még a kormánypárti propaganda-thrillert. Az üzemeltető cég írásban arról tájékoztatott, hogy

a filmet csak egyetlen alkalommal, aznap este vetítették, de már ezt is megbánták.

Kiderült, hogy a mozinak fogalma sem volt előzetesen arról, hogy milyen film miatt bérelték ki a termet aznap estére, még annak pontos címéről is csak a vetítés előtti napokban értesültek, amikor valaki telefonon erről érdeklődött náluk. Mint elmondták: nem hivatalos, hanem egy gmail-es emailcímről egyeztettek velük az esemény részleteiről, vagyis csak a bemutató előtt jöttek rá – némi kutatást követően -, hogy valójában egy konzervatív pártalapítvány bérelte ki a termet tőlük.

„Mondtuk nekik, hogy nem akarunk semmilyen politikai párttal ilyen módon kapcsolatba kerülni. Meg is kértük őket, hogy legalább fotókat ne készítsenek az eseményről a teremben és a mozi előtt sem, de ezt a kérésünket megtagadták. Sok eseményünk, bemutatónk van a világ minden tájáról, sokan bérelik ki a termet hasonló célból. Általában minden rendben zajlik. De most, sajnos átvertek minket”

– válaszolta levélben a megkeresésemre a mozi egyik vezetője, hangsúlyozva, hogy cégük egyik fontos alapértéke a szélsőséges politikától való távolságtartás, a sokféleséget hirdető, toleráns kirekesztés-ellenesség.

„Sajnáljuk, ami történt, legközelebb óvatosabbak leszünk”

– olvasható a nekem küldött levélben.

Szerző