Kerítésen innen
Bogdán László: A cigány minek számít!? Mi nem vagyunk emberek? Mi nem vagyunk „bennszülöttek”?
A Kúria -talán még némi meglepetésre is- kedden úgy döntött, hogy ki kell fizetni a korábban megítélt 99 millió forintos kártérítést annak a 60 gyöngyöspatai cigány diáknak, akiket a településen található Nekcsei Demeter Általános Iskolában jogellenesen elkülönítettek. Számukra a többségi társadalomba tartózó társaikétól alacsonyabb szintű oktatást biztosítottak. A történetet valószínűleg mindenki ismeri..
A bírói testület határozata után
Az interneten, az írott és elektronikus sajtóban újra kezdődött az év elejei háború. Úgy tűnik, a többségi társadalom tagjai közül többen vitatják a jogerős döntést. Erről és a Kúria döntéséről is kérdeztük Bogdán Lászlót, Cserdi polgármesterét.
bl,: Polgármester úr egyik korábbi interjújában úgy fogalmazott, idézem:”Magyarországon a „büdös cigánnyal” büntetlenül bármit meg lehet tenni.” Milyen döntést várt a Kúriától?
Bogdán László: Megdöbbentem idén januárban, amikor a miniszterelnök úr által elmondottak hatására a szenvedélyek ismét magasra csaptak, már-már polgárháborús hangulatot érzékeltem. Mintha ismét az egy évtizeddel ezelőtti időszak tért volna vissza, amikor ártatlan emberek és egy kisgyermek halt meg azért, mert barna volt a bőre. A cigányok ennél többet, jobbat érdemelnek. A gyöngyöspataiak ügyét kezdettől fogva jogosnak, igazságosnak tartottam. Sok okból.
bl.: Ezek közül megemlítené amit a legfontosabbnak gondol?
B.L.: A cigányság elleni legnagyobb bűnnek a szegregációt tartom.
Korszerű tudás nélkül a cigánygyerekek számára ugyanaz marad, mint szüleiknek. A közmunka, a kilátástalanság, a korai halál. Akiknek ott a szégyenfolt a homlokán, hogy a többségi társadalmon élősködik. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden cigány szeret dolgozni, tisztes munkára vágyik, tanulni szeretne. Higgye el, azonban a többség így gondolkodik. Tőlük még a reményt is elvette az elmúlt 30 évben a mindenkori hatalom. Nagyon nincs ez rendjén, nem élhetnek cigány emberek a 21. században, Európa közepén középkori viszonyok között. Csak a tudatlan, önálló gondolkodásra képtelen emberrel csinálhat meg mindent az aktuális kormány. A tanult embert nem lehet egy zsák krumplival megvenni a választásokon, nem lehet madzagon rángatni. Tudom, ez kényelmes a kormányok számára. De nekem, Bogdán Lászlónak ebbe nem szabad belenyugodnom.
Cserdiben minden cigány gyerek tanul
b.l.: Cserdiben mi a helyzet?
B.L.: Tudja, saját magam is sokszor átéltem, milyen nehéz volt a szülők ellenállását legyőzni azért, hogy gyermekeik tanulhassanak tovább. Ma már ők a legbüszkébbek – joggal – fiaikra, lányaikra. Cserdiben minden gyerek tanul, nem az iskola mellé jár. Ma már a falunak van egyetemi hallgatója is. Ez úgy tíz évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna. Köszönettel tartozom a bükkösdi általános iskolának. Személy szerint is „muszáj” megemlítenem, Meisl Károlynét, Ilit, aki volt igazgatóként sokat tett a mi gyerekeinkért is.
bl.: Sajnos ma a cigánygyerekek többsége számára kicsi az esélye annak, hogy minőségi oktatásban legyen része.
B.L.: Egyik fő gondnak azt tartom, hogy a cigány értelmiség csendes, hiányoznak a példaképek. Nézze, én kevés iskolával rendelkezem, de tudom milyen hatással lehet a gyerekekre a jó példa. A magyar közéletben egyébként is nagyon kevés cigány található. Hiszem azt, hogy a cigánykérdés nem silányítható le egyszerű pártpolitikává, olyan társadalmi ügyről van szó, amely közös cselekvést követel a jobb-, és baloldaltól egyaránt. Ma ennek még csak a jeleit sem látom. Ezért is döbbentett meg mélységesen, ami Gyöngyöspata kapcsán történt.
A jog tekintélye
bl.: Mi telefonon már beszélgettünk a Kúria döntéséről. Elmondaná a kedves olvasóknak is gondolatait?
B.L.: Az egyik szemem sírt, a másik meg nevetett. Örültem, mert arra gondoltam, csak van még a jognak tekintélye az országban, a politika nem tudta maga alá gyűrni a független bíróságot. Akárhogy is van, de azért van meg remény a cigány ügyben! Jóérzésű ember érti, érzi ennek a döntésnek a lényegét! Kesernyés volt ugyanakkor a szám íze, mert tisztában voltam azzal, hogy milyen újabb gyűlölet hullám indul el a cigányok ellen. Tudtam, a hatalom -amely újabb szavazatokat akar szerezni- nem nyugszik bele a döntésbe. Ezért azt kérem, a legnagyobb tisztelettel Orbán Viktortól ne élje meg vereségként a döntést. Kormánya ne a kiskapukat keresse tovább, hanem a magyar állam fizesse ki az érintetteknek a kártérítést.
bl.: Úgy gondolja, hogy a Kúria döntése után, még mindig hezitálni fog a kormány?
B.L.: Ha ezt szerdán kérdezi, akkor – igaz kicsit bizonytalanul- azt válaszoltam volna, rövid időn belül pénzhez jut a 60 gyöngyöspatai. A kormányfő és Gulyás miniszter úr által elmondottak után, azonban kétségek gyötörnek. Azt ugyan nem kérdőjelezték meg – nem is tehették jogászként-, hogy a kártérítésért helyt kell állni. De, hozzátették, az ítélet tartalmával nem értenek egyet, mert szerintük olyan igazságtalan döntésről van szó, ahol csak vesztesek vannak: vesztes a kisebbségi és többségi társadalom is. A térség országgyűlési képviselője -nem gondolom, hogy véletlenül- pedig már indokoltnak nevezte, hogy az Országgyűlés ezzel kapcsolatban törvénymódosítást fogadjon el, amelyben rögzítenék, hogy ilyen esetekben a kártérítést természetben szolgáltassák, vagyis ha oktatásban ért sérelem valakit, akkor azt oktatással kell pótolni. Milyen oktatás adható annak a két gyermekes anyának, aki mivel megfosztották a tanulás lehetőségétől, fiatalon gyermekeket szült. És még sorolhatnám azokat az élethelyzeteket, amelyeket – tartok tőle -Horváth képviselő úr a kényelmes parlamenti székéből el sem tud képzelni. Talán kipróbálhatná, mielőtt törvénykezne, hogy mint jelent ma Magyarországon, kivert kutyaként, megvetett, lenézett cigányként élni. Horváth országgyűlési képviselő számomra jelentéktelen személy, mert ebből a jellemből jobbról is, balról is tucatnyi van. Szervilis, kisstílű politikusokkal tele van a padlás.
Sajnos minket, cigányokat soha nem ér meglepetés a döntések miatt
Éppen ezért szerintem az ellenzék is jobban teszi, ha ettől a témától távol marad, mert még többet árt azzal, ha mellénk állnának. Ebből sem kérünk. Sajnos minket, cigányokat soha nem ér meglepetés a döntések miatt. Mi vagyunk azok, akikbe büntetlenül belé lehet rúgni, az „úri” közönség vastapsa mellett. Meggyőződésem, ez az út sehova sem vezet, nem használ hazánknak mindaz, ami most folyik. Egy ország nem élhet gyűlöletben, nem láthatnak a többségi társadalom tagjai ellenséget a másikban csak azért, mert nem szoláriumban barnult le. El kell végre döntenie mindenkinek, hogy merre van az előre cigány ügyben. A cigány gyűlölet nem lesz elég arra, hogy Magyarország sorskérdéseit megoldjuk.
Minden jó érzésű magyar embert kérek szépen, ne legyen kicsinyes és ne ítélkezzen! Próbáljuk az egészet megérteni és kezelni a helyzetet! Egy hazában élünk, még ha vannak, akik ezt kétlik. A kormány azt szokta kommunikálni, megvédi a magyar embereket.
Minden magyar embert? – hát a cigány minek számít akkor!? Mi nem vagyunk emberek? Mi nem vagyunk „bennszülöttek”?
Szerző
14 Comments
Leave a Reply
Leave a Reply
Friss
- Vasárnapi (cseppet sem) ünnepélyes gondolatok egy pici országból
- Vidéki prókátor: Lázár, a Fidesz Gyurcsánya?
- Szanyi Tibor: kracsun = karácsony? – Úgy látszik, a jó hírek csak nem akarnak Orbánhoz kötődni
- Készülj a karácsonyra – 5 jótanács: így díszítsd az otthonod
- Orbán Viktor szerint “Brüsszel” Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Időjárás, ma havazik, de mi lesz karácsonykor?
- Vasárnapi horoszkóp két nappal karácsony előtt
- Jobb félni? – Nemcsak rendőrök, de civilruhások is figyelnek
- Szoboszlai megy a Real Madridba?
- 10 000 ember az ünnepi asztalnál – idén is lesz krisnás Karácsonyi Szeretetlakoma a Népligetben
meszaros.emoke621@gmail.com
2020.05.16 10:19 at 10:19
Úgy tekintek a cigány etnikumra mint Magyarország társadalmának része.
Mint a többi alkotó népcsoportra, akikkel közös érdek szerint egységre kell törekedni, hogy a hátrányok,egyenlőtlenségek csökkenjenek, az igazságosság elve érvényesüljön.
A társadalmi egységet viszont nem lehet tapsra, vagy csettintésre ideteremteni.
Dolgozni kell érte, tudatosan, mindenütt a felépítmény minden szintjén.
Szász+Tamás
2020.05.16 12:35 at 12:35
Tisztelt Bogdán ÚR! Álljon is ki a fajtája mellett! – ez valahol természetesnek kell,hogy legyen.Azt nem értem én sem,hogy miért csak a romákkal foglalkozunk állandóan? Ha valahol rablás vagy,markecolás,netán nők futtatása /most nem sportra gondolok/ esetleg egy kis színes-fém buli stb mindjárt azt mondják sokan,de legalább is gondolják! – biztos cigány keze lehet benne! – nem úgy én, akinek az fordul meg a fejében,hogy szerintem ez inkább valami sváb,vagy tót,esetleg kínai lehet! A börtönök is tele vannak romákkal,de hogy tudják elítélni azt a sok ártatatlan embert,talán a bőr színe miatt vagy az amerikai példát utánozzák?- de azok nem romák,főleg niggerek! Nem jól van ez így! Ha valami börtön témájú riport van,ezek a modern kamerák /biztos okos kamera/ eleve csak ,főrészt romákat mutat!Na de majd Brüsszel,meg a magyar ellenzék oda figyel ezekre! – sőt van sok derék, tanult jogász is ,például aki még ráadásul magyar Magyar ügyvéd úr, aki nem fogja hagyni,hogy igazságtalanul bánjanak dolgozó,becsületes emberekkel,csak azért mert mondjuk Kolompárnak,vagy Pipacsnak hívnak! Ott volt az országos szemétgyűjtő akció,ott meg azt mutatták a kamerák,hogy alig van a szedők között Roma! – én magam tudom,hogy ez nem igaz! mert itt a faluban hiába szóltak a romáknak,hogy segélyt osztanak/élelmiszer,tűzifa,kis pénz/ szinte egy sem jött,mert mondták,hogy most országos szemétgyűjtő akció van,és oda mennek inkább!! – így a gazdag magyarok kapkodták szét megint az adományokat.Bogdán Úr ne hagyja kisemmizni magukat! Nem elég,hogy se hazájuk,se zászlajuk,még tisztességük se legyen!!
Molnár+Valéria
2020.05.16 14:21 at 14:21
Fantasztikus ez az ember, Bogdán Laci! Kifogástalan a realitás-, és igazságérzete, ez a cikk is olyan stílusosan, kifogástalan magyarsággal, szépen van megfogalmazva, hogy sokan elmehetnének hozzá tanulónak! De nem csupán stílusból, hanem emberségből is! Nem végzett jogot, mégis sokkal reálisabban közelíti meg a döntés lényegét és a teendőket is, mint a kormányfő, aki azzal hőzöng, hogy „jogvégzett ember vagyok”! Igaz, jogot végzett, de a diploma tudásra is kötelez és még sok minden másra! Nem megoldás az sem, nem lesz mindig abban a helyzetben, hogy megváltoztatják a törvényeket. Visszamenőleg nem lehet, a jövőre nézve sem megoldás, hogy éppen a jog arról szól, hogy, bizonyos embercsoportokkal hogyan hozzon az állam jogtalan, megkülönböztető döntéseket! Bízzunk abban, hogy megérjük még azt az időt, amikor azonos jogok fogják illetni és azonos kötelességek terhelni az ország minden emberét, tekintet nélkül arra, hogy magyar származású vagy más nemzetiségű, akár cigány. Különben is én még sokkal kevesebb fehér színű magyart hallottam büszkén emlegetni, hogy ő magyar! De Bogdán Laci többek között attól is egyedi és különleges, hogy szereti, hazájának tekinti Magyarországot és úgy él, büszke arra, hogy ő magyar!Kísérje még több siker az életútját és munkásságát!
Nagy András
2020.05.16 16:36 at 16:36
Nem értek egyet azzal a mondatával, hogy a baloldalról se kell melléjük állni. Vagy sehonnan se, ha jól értettem, majd ők jól kiharcolják maguknak a jogaikat. Némileg nagyképűnek tűnik ez a hozzáállás. A többivel egyetértek.
DNS
2020.05.17 07:42 at 07:42
De igen, emberek is vagytok, meg itt is születtek sokan közületek, de nem mindegyik roma barátja a magyaroknak. Az ellenség pedig aligha tagja a nemzetnek. Főleg, ha csak élősködni akar rajta. A magyar romát cigánynak hívjuk, a telepes csak roma.
Mycon Györgyné
2020.05.17 11:34 at 11:34
Mély tiszteletem Bogdán Lászlónak. Sokat tett a falujáért és sz ott élő emberekért. Javasolnám neki üljön be gyorsan egy iskolapadba, hogy megfelelő példát tudjon mutatni az övéinek és saját önbecsülésének. Nem elég a jó ösztön, a szellemi tudás is szükséges.
RT
2020.05.17 14:53 at 14:53
A cigány egy nép. A magyar is egy nép, bár a Fidesz ezt tagadja.
A cigány vándorló nép, a magyar pedig befogadó nép. A magyar nép Atilla népének és az általuk befogadott békés és dolgos szándékkal érkezők nagy családja. A magyar tehát befogadja a békés és dolgos szándékkal érkező cigányokat, görögöket, szlávokat vagy zsidókat, és mindaddig családtagnak, azaz magyarnak tekinti őket, amíg szándékuk békés és dolgos. Amikor azonban a magyarok földjéből megyéket akar kiszakítani, vagy a magyarok hazájának gyarmatosítására törekszik egy befogadott családtag, attól a perctől kezdve jogosan válik a kritikák tárgyává, és ha nem változik, akkor kitaszítottá válik, a társadalom peremére vagy a gyűlölet középpontjába kerül.
A rossz sorban élő cigányokat meg kell különböztetni ugyanúgy, ahogy a rossz sorban élő magyarokat. Nem hátrányosan, hanem előnyösen. Nem etnikumuk, hanem soruk miatt. Fel kell őket zárkóztatni, ehhez pozitív megkülönböztetés kell.
Ha kell, akkor ehhez végső esetben ki kell szakítani a gyerekeket a rossz környezetből, de akkor sem lehet etnikailag homogén csoportokat létrehozni. Mellesleg számtalan köztes megoldás is van, ehhez azonban jól képzett pedagógusok és sok pénz kellene. És egy ki akarat. Egyelőre azonban akarat sincs, mert a hátrányos helyzetűekkel mindig meg lehet osztani a társadalmat, nyomorukat pedig fillérekért lehet szavazatokra váltani.
Forgó József
2020.05.19 20:21 at 20:21
Bogdán László.A három feltett kérdés nagyon egyszerű ha nincsen átpolitizálva.
A cigány ha hazánkba születik magyar állampolgár!
Minden állampolgár olyan ember ahogy viszonyul a többiekhez.
Ezer év után ki a bennszülött kit érdekel.
Az állampolgároknak vannak kötelességei és jogai no ezt kell betartani.
A többi csak érzelmekre próbál hatni kevés sikerrel.
Bodo János
2020.05.20 22:55 at 22:55
Egyetértek azzal, hogy ha valakit származása miatt bármilyen diszkrimináció ér, azt kártalanítani kell. Ugyanakkor ha valaki bármilyen okból gátolja a többieket, kártalanítsa azokat. Egy egyszerű példa: ha a deviáns magatartású „fiatal” nem hagyja nyugodtan tanulni a többieket, fizessen. Olyan 20000 ft / fő összeget NAPONTA. Ez legyen levonható a családjához érkező BÁRMILYEN segélyből, támogatásból. És mivel a társadalom legkisebb egysége a család, fizessen a család a tagja által elkövetett vétség miatt. Vagy nevelje a tagját úgy, hogy ne kövessen el a közösség számára káros cselekedeteket. És ez nem bőrszín függő lenne…..
Molnár+Valéria
2020.06.07 20:13 at 20:13
Nagy András, ebben önnek igaza van. Biztos vagyok abban, hogy a bal oldal a cigányokat soha nem akarja támadni, csak segíteni. A segítséget pedig nem baj, ha elfogadjuk.
Molnár+Valéria
2020.06.07 20:17 at 20:17
DNS – máskor gondolkozz, mielőtt hülyeséget leírsz! Ez egy komoly vita. Volt eddig, maradjon is az! Utolsó mondatod, kérlek, hatalmas hülyeség!
Molnár+Valéria
2020.06.07 20:34 at 20:34
RT – amiket fentebb kifejtettél, vagy próbáltál, az ilyen gondolkodás hozza létre és táplálja a rasszizmust! Az rendben van, hogy a rossz sorban élő etnikumnak segíteni kell, ki kell emelni, fel kell őket zárkóztatni, igen! Adva volt rá a lehetőség, az Európai Unió rengeteg anyagi eszközt adott arra, hogy a cigányokat segítsék! A program neve -út a munka világába – volt! A baj csak az volt, hogy olyan személyre bízták az eszközöket, aki a saját fajtáját volt képes meglopni, abból egyetlen cent nem került a cigányokhoz! Ellopták a rájuk szánt anyagi eszközöket, ezért nem sikeres még mindig a jobbító szándék! De soha, érted, soha eszedbe ne jusson, hogy a cigány gyerekeket, vagy bármilyen módon a családokat kiszakítani a közösségből! Az önállóságát meg kell hagyni a cigányoknak is és minden más népcsoportnak, ahogyan a magyarság is megköveteli ezt magának! Az EMBER döntési jogát mindig meg kell hagyni, különösen, ha a segítséget, a felzárkóztatást az anyagi segítséggel együtt a megfelelő emberre bízták volna, mondjuk Bogdán Lászlóra! Aki bebizonyította, hogy tudja, hogyan kell 500 emberrel csodát tenni! Nem is olyan sok kell hozzá – egy okos , szigorú, de jóságos vezető, aki nem lopni, hanem a munkára tanítja meg az embereket, úgy, hogy ő megy elől, ő végzi mindig a legnehezebbet, de mindenkitől megköveteli is! Gyerekeknek a tanulás a munka, tőlük azt követeli meg! Nekünk, a többségi társadalomnak tudni kell, hogy senki önállóságát nem lehet elvenni! De mivel a semmiből nem lesz semmi, sokkal körültekintőbben kellett volna az anyagi segítséget az un. ” roma jogvédő”, meg „roma értelmiségi ” körökre rábízni, akik tettek róla, hogy a cigányokra szánt pénzek mindenhova jussanak, csak az ő boldogulásukra nem!
Molnár+Valéria
2020.06.07 20:45 at 20:45
Bodó János – lassan visszajutunk az alapkérdéshez, hogy miért is van rasszizmus, ki a rasszista. Most például te! A kártalanított gyerekeknél nem arról volt szó, hogy egy vagy két gyerek nem hagyta a többit tanulni, hanem az, hogy az iskola, az önkormányzat szándékos diszkriminációt alkalmazott! Egy gyerek attól még nem „deviáns”, ha zavarja a másikat a tanulásban! Ó, és , hogy fizessen napi húszezer forintot? Na elárulnád, miből és miért? Hadd világosítsalak már fel, hogy a jog nem tartalmaz ilyen előírásokat! És olyat sem, hogy a család minden bevételéből, segélyből is! Mindenki tudja, – te mondjuk nem, hogy vannak olyan családi és személyes bevételek, amiből nem enged a jog semmit, semmilyen címen levonni! a nevelés az elsődleges, de ezt olykor a tágabb közösség (önkormányzat, iskola, stb. éppen úgy elhanyagolja, mint a szülők! Vannak jogok és kötelességek, akiket minden együtt élő embernek kötelező lenne betartani, de ez nem ilyen egyszerű sehol, a többségi társadalom tagjainál sem!
Molnár+Valéria
2020.06.07 21:06 at 21:06
Mycon Györgyné kedves! Én meg javasolnám, ha van egy kis ideje, – talál rá a YouTube-őn és máshol is, most már egy éve az egész országban élő előadásain is példát, hogy ha nem ismerünk egy embert, vagy egy témát, akkor nem illik megsérteni! Lenne fogadásom, nem tudom, önnek milyen iskolái vannak, nem is érdekel, de egész biztos, hogy önnek kellene gyorsan az iskolapadba ülni, mert Bogdán László egyrészt nem ér erre rá, mivel 20 éve rengeteget tett szülőfalujáért, a Cserdiben élő gyerekekért, felnőttekért, öregekért! Megtanította a népet dolgozni, a gyerekek iskolába járnak, nem maradnak ki, jól tanulnak! Már egyetemistájuk is van. Megszűnt a bűnözés, mindenki dolgozik és amit megtermelnek, nagy részét eladakozzák! Soha nem szűnnek meg adakozni, békében él együtt magyar és cigány! Minden szabadidejét az emberekkel tölti, emberséget , jóságot is tőle tanulnak. Rengeteg előadást tart egyetemeken is, és olyan választékos gondolkodással és kifejezésmóddal, hogy aki egyszer hallotta egy előadását, sokkal több lett ezáltal. Szóval asszonyom, higgye el, hogy Bogdán László tud megfelelő példát adni nem csak az övéinek, hanem minden magyar embernek is, az önbecsülésével sem kell, hogy baj legyen!! Ön azonban, biztos vagyok benne, ha néhány előadását megnézi, nagyon el fogja szégyellni magát, ha van önkritikája. Minden jót!