Jocó bácsi gyakorló tanárember, aki közösségi oldalán napról napra megírja tapasztalatait a felvetődő problémákról, de nem áll meg itt, tanácsokkal, ötletekkel próbálja gyerek-központúan megtalálni a megoldást is.

Már csak ötöt kell aludni….

“Néhány gondolat arról, hogyan is kezdjük az évet, mit is lehetne tenni legalább az első két hétben… Mert ugye az egyértelmű, hogy ezt az évet nem lehet elkezdeni úgy, mint eddig. És ezt csak úgy lehet, ha elengedünk dolgokat, és pozitív, kicsit más, kicsit lazább, kicsit megengedőbb szemlélettel, türelmesen kezdünk. Diákok, pedagógusok, szülők, oktatásirányítók egyaránt.

1. Játék, játék, játék

Igen, ennek alapesetben is így kellene lennie, és le kellene már számolni végleg azzal, hogy az iskola nem játék. Most viszont mindenképpen játszani kell. Az első csonka héten mindenki a saját osztályával osztályfőnökként, a másodikban pedig a szaktanárokkal. Még nincs tanulás, nincs ismétlés, csak a játék és a viszontlátás, az együttlét öröme, a felszabadultság érzése.

2. Hogy vagy?

Nagyon fontos a beszélgetés. A valódi, őszinte, minőségi beszélgetés. Elmondhassa mindenki, hogyan élte meg a karantént, milyen érzések vannak benne, mi volt a jó és mit tanult belőle. És igen, arról is kell, hogy mitől fél, mi volt a rossz. Veszteségfeldolgozásnak meg kell történnie. Gyakorlatokkal, szituációkkal. Nekünk is, pedagógusoknak, mert nekünk is van mit. Beszéljünk mi is őszintén velük az érzéseinkről, a félelmekről. Jöjjön ki, aminek ki kell jönnie, legyen az vidám, vagy szomorú. Nem könnyű munka, de együtt megoldható.

3. Humor nélkül soha

Sokaknak a veszteség, a negatív dolgok feldolgozása humorral történik. És ez így van jól. Ne szóljunk rá a gyerekre, ha nevetgél olyankor, amikor nem illik, hisz lehet, hogy csak így jön ki rajta az, ami máson sírással. Ne féljünk nevetni a helyzeten, nevetni a vicces maszkos arcokon. Sőt, használjuk a maszkot, a fertőtlenítőt a játékba ágyazva, mert úgy kevésbé ijesztő, ellenben sokkal emberibb. Igen, humor nélkül ezt sem lehet. Nevetni pedig nem bűn.

4. Dolgozat, számonkérés? Könyörgöm, ne!

Sajnos hallottam már olyat tanártól, hogy ő bizony az első hétre témazáróval készül, hogy tesztelje, mi is maradt meg az elmúlt fél évből. Ez a legkontraproduktívabb dolog, amit el tudok képzelni. Ne támadjuk le a gyereket egyből számonkéréssel, lazuljunk kicsit le, örüljünk, hogy újra itt lehetünk. A számonkérés, ha nagyon akarjuk, ráér később is, akár játékos formában. Hisz nem az volt a cél, hogy mindenki mindent profin megtanuljon…

5. Nem kell rohanni

Sokan most gyorsan be akarják pótolni azt, ami elmaradt tavalyról, hogy aztán rohamtempóban nekiessenek az új anyagnak, előre menekülve a bezárás lehetősége felé. Ennek semmi értelme. Mert a kimaradt időt behozni lehetetlen. Ebből csak stressz, kapkodás, és teljesen felesleges idegállapot keletkezik, eredménytelenül. Igen, van amit el kell engedni, van, ami nem baj, ha kimaradt. A lényeg, hogy mi az, ami fejlődött, amit fejleszteni lehet.

Tudom, minden osztály, minden pedagógus, minden iskola, minden helyzet más és más.

De most nekünk is más szemlélettel kell hozzáállnunk a dolgokhoz. Sőt, én

örülnék, ha ez a más, lazább, megengedőbb, görcsösségtől mentesebb mentalitás átmentődne, és megmaradna békésebb időben is. Mert az út, az irány az jó.

Most végre – még ha kényszerhelyzet miatt is – de lehet változtatni az oktatáson. Akkor meg miért ne? Mindenkinek élményteli tanévkezdést kívánok!”

Forrás

Minderről Kásler miniszter…

Lehetségesnek tartja az emberi erőforrások minisztere a járványügyi adatok alapján, hogy Magyarországon szeptember 1-jén a hagyományos formában kezdődjön meg a nevelés-oktatás. Kásler kitért arra is, hogy

megtörténtek az előkészületek a tanévkezdéshez:

  • július 25-ig 1500-féle tankönyvet legyártott az Alföldi Nyomda, 500 diák segítségével összeállították a kiszállítandó kiadványokat.
  • Augusztus 3-tól 28-ig több mint négyezer iskolába több mint 13 millió 455 ezer tankönyv jut el, ami négyszázezerrel több, mint tavaly.

Ez az első olyan év, amikor minden diák ingyenesen kapja a tankönyveket

– emlékeztetett Kásler Miklós. Azt még hozzátette:

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az operatív törzs és a Nemzeti Népegészségügyi Központ nyolcoldalas ajánlást, protokollt dolgozott ki, amit minden köznevelési intézmény vezetőjéhez eljuttatott

– közölte a miniszter. Erre azután került sor, hogy a pedagugós szakszervezetek többször is megkérték a tárcát, adjon ki iránymutatást, mert közeleg a tanévkezdés.

Számos kérdés azonban még nyitva van, nem tudni például, milyen lépéseket kell tenniük az intézményeknek akkor, ha valahol belobban a járvány.

lapzsemle

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét