Kerítésen innen
Magyarországon a nagy dübörgés közben összeomlik a betegszállítás
Published
7 év agoon
By
M. EmilVégüket járják Magyarországon a betegszállítással foglalkozó cégek, ugyanis az autóikra sofőr is kellene, de nincs. A nagy nemzeti ötlet, hogy ezentúl a mentősök vegyék át a feladatukat, amikor ott is kötéltánc folyik. Demagógia ilyenkor arra gondolni, hogy hány új stadiont adnak át havonta az egyre szaporodó miniszterekés helyetteseik?
Április végével felmondta a szerződését az egyik magán betegszállító cég,
ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai Bázis Mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – tudta meg a 24.hu. A Bázis mentőállomáson és az OMSZ Markó utcai Központi Mentőállomásán is komoly felzúdulást okozott a megoldás, volt, aki meg akarta tagadni az együttműködést, neki annyit mondtak:
Ha te nem mész, majd kiveszünk egy másik kocsit.
A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata,
ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből.
Április 30-ával felmondta ugyanis a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) a Haemobil Kft.
— tudta meg a portál Dr. Vámos Zoltán cégvezetőtől. A vállalkozás további egészségügyi tevékenységeit, így az intenzív osztályon fekvő, nem mozgatható betegek dialíziskezelését fenntartja, a betegszállítást azonban humánerőforrás gondok miatt nem tudta vállalni. Szakmai források szerint nem csak a Haemobil került nehéz helyzetbe: a fővárosi betegszállító cégek alig-alig tudják kitermelni működési költségeiket, további négy vállalkozás került lehetetlen helyzetbe, erről pedig már a NEAK-ot is tájékoztatták.
A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak, ezért a mentőautón kívül egy sofőrt és egy ápolót kell biztosítaniuk.
Vidéken jobb a helyzet, de a fővárosban csak lassan lehet haladni. Van, hogy a dugóban egy óra alatt 10 kilométert halad a kocsi, ami egy sofőrt és egy ápolót visz. Ezért a tíz kilométerért 1100 forintot kaptunk
— magyarázta Vámos Zoltán. A főorvos szerint azért kellett felmondaniuk a szerződést, mert a cég gépkocsivezetői elmentek: az egyik egy másik magánvállalkozásnál talált munkát, a másik
Németországba ment csomagokat szállítani, ötszörös fizetésért és feleannyi munkáért. Nem tudtam marasztalni őket, ennyi pénzért pedig nem tudtunk új sofőröket alkalmazni
Tudták, de tettek rá…
A vállalkozás időben közölte az egészségbiztosítási alapkezelővel, hogy nem tudja a továbbiakban vállalni a feladatokat, a fővárosi mentőállomásokat csak április 29-én, vasárnap értesítették arról, hogy május 1-jétől, keddtől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni, amelyből egy 24 órában, három pedig 12 órás, nappali műszakokban teljesít szolgálatot.
Az állomások vezetőit nehéz helyzetbe hozták a központi döntéssel, a mentőknél ugyanis hónapokkal ezelőtt megtiltották a pluszmunkákat. A kieső túlórapénzek egy mentőtisztnél havi 30-40 ezer forintos bércsökkenést jelenthetnek, ráadásul szakembereket vonnak el a közvetlen életmentéstől, ami gyakran okoz etikai dilemmát a állomások vezetőinek és a mentésirányítóknak.
Az OMSZ mindössze annyit közölt,
hogy tartalék gépjárműveikkel a területileg illetékes kormányhivatalok népegészségügyi osztálya által kiadott kijelölő határozat alapján, az ott megjelölt területen és kapacitással végeznek betegszállítási feladatokat. Az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.
A mentőállomások legalább egy éve nem tudják kiállítani a teljes kocsiparkot, most pedig még rosszabb a helyzet.
A szabadságolások és az állandó létszámhiány miatt az autók bent állnak, mert nincs aki vezesse őket, nincs elég mentőápoló sem. Korábban többször is jeleztük: hiába vesznek szép autókat, ha nincsen személyzet, akivel feltölthetnék őket
— mondta el egyik, névtelenséget kérő forrás a 24.hu-nak.
Persze, ha mindenki betartaná az poliszit, miszerint a Tízparancsolat szerinti élettel mindez a galiba elkerülhető, akkor nem főne szegény miniszterelnök feje még emiatt is. De hát az orsazág felére nem lehet számítani, ők mennek a saját libsi fejük után.
(forrás: 24.hu)
Szerző
Friss
- Kihagyná a Trump-érát? – Négy éves világkörüli utat hirdet egy hajótársaság
- Csodás év vége vár 5 csillagjegyre, Te is köztük vagy?
- Polyák Gábor, az ELTE docense: „…dühös, az vagyok, de kirekesztő, politikai alapon diszkrimináló biztosan nem…”
- Időjárás: nem akármilyen hét vár ránk – Felejtse el a szép időt
- Ezerháromszáz szegényt vendégelt meg a pápa
- Szijjártó Péter kerüli az agresszor megnevezését, pedig Kárpátalját orosz támadás érte
- Giga csőtörés Zuglóban
- Szanyi Tibor: gyerek, kutya, magyarpéter
- Napi neba…: tudta, hogy van nekünk „mindennapi patriotizmus minisztériumunk”?
- Ön meghívta a Gál-Schaller-Baross fideszes képviselő csapatot New Yorkba vacsorázni – ha tud róla, ha nem