Connect with us

Banánköztársaság

Holoda Attila: nincs Barátság? Нет Дружбы?

Megosztás

Augusztus 4-én leállt a Barátság vezeték déli ága, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyers kőolajjal. Az orosz szállítóvállalat, a Transznyeft jelzése alapján, a Gazprombankon keresztüli tranzitdíj kifizetést nem sikerült megvalósítani a 7. szankciós csomag miatt, így az ukránok – tranzitdíj elmaradása miatt – leállították a forgalmazást a számunkra (is) létfontosságú csővezetéken.

Holoda: az EU beavatkozásának szándéka elég volt ahhoz, hogy a piac elkezdje magát szabályozni, akár érti ezt Orbán Viktor, akár nem
Megosztás

Augusztus 4-én leállt a Barátság vezeték déli ága, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyers kőolajjal. Az orosz szállítóvállalat, a Transznyeft jelzése alapján, a Gazprombankon keresztüli tranzitdíj kifizetést nem sikerült megvalósítani a 7. szankciós csomag miatt, így az ukránok – tranzitdíj elmaradása miatt – leállították a forgalmazást a számunkra (is) létfontosságú csővezetéken.

Ez a helyzet természetesen tovább fokozza a hazai üzemanyag ellátásban, az ársapka okán amúgy sem rózsás ellátási helyzet körüli bizonytalanságot

Hiszen időközben a százhalombattai Dunai Finomító részleges leállításra került, egy már régóta esedékes karbantartás miatt, így a magyar finomító amúgy is csak a teljesítményének nagyjából 60%-át tudja nyújtani, az importőr üzemanyag nagykereskedők pedig továbbra sem hajlandók az ársapkával rögzített 480 Ft/l áron behozni üzemanyagot az országba, hiszen az veszteséges lenne számukra. Időközben az OMV finomító áprilisi műszaki balesete miatt továbbra is áll a schwechati finomító, másfél hete meg a cseh UniPetrol egyik finomítójában következett be műszaki baleset, amely szintén a közép-európai üzemanyag ellátókapacitás szűkülését eredményezte.

A MOL-nak főhet a feje…..

Így most a turisztikai szezon, valamint a nyári mezőgazdasági munkák dandárjának közepette, a MOL-nak főhet a feje- hol van már a márciusi nagymellénnyel bejelentett

„képesek vagyunk biztosítani a teljes ország számára az üzemanyag ellátást!” magabiztosság? -, miként lesz úrrá, az újabb problémán.

Olyan nincs, hogy egy szankció csak egyirányú legyen!

Komoly kérdés persze, miként lehetséges, hogy ugyanaz az orosz bank (Gazprombank), amelyen keresztül folyik a földgáz ellenértékeként megfizetett (Putyin sajátságos kérésének megfelelően még rubelre is átváltásra kerülő) pénzek kifizetése, hogy ez a bank már visszafelé nem képes fizetni? Olyan nincs, hogy egy szankció csak egyirányú legyen! Mint ahogyan kérdés az is, hogy hozzányúl-e –, ahogy az ilyen helyzetben elvárható – a magyar kormány a stratégiai nyersolaj készletekhez is, melyet a Magyar Szénhidrogénkészletező Szövetség tárol az országban mindenfelé elhelyezett tartályparkokban, s az elérhető nyilvántartásuk szerint ott található jelenleg 90 napra elegendő, nagyjából 640 ezer tonna feldolgozásra váró, többnyire orosz nyers olaj is?

Az ilyenkor törvényszerű „pánik felvásárlások”

A korábban nagy viták kereszttüzébe került Adria vezeték (mely a tengeri szállítással érkező nyers kőolaj szállítását teszi lehetővé az Adriai-tenger és Százhalombatta, valamint Pozsony között) képes a szükséges mennyiség leszállítására, ám ehhez az is kell, hogy érkezzen az adriai kikötőbe a tengeren kőolaj. A vezeték kapacitása névlegesen is évi 10 millió tonna, azaz elegendő szállítókapacitás áll rendelkezésre, ha van mit szállítania. Lehetőleg azonnal…

Egy biztos, ha a helyzet nem rendeződik egyhamar, akkor a fenti lehetőségeken túl, a magyar kormánynak újabb „választási kampányelemét” kell lenulláznia, mert meg kell szüntetnie a benzin ársapkát, mivel üzemanyag import nélkül, hatalmas hiány alakulhat ki! Ehhez viszont az kell, hogy a külföldi nagykereskedőknek megérje behozni Magyarországra az üzemanyagot.

Úgy vélem, hogy még enélkül is komoly fennakadásokra számíthatunk az üzemanyag ellátásban. Az ilyenkor törvényszerű „pánik felvásárlások” erre még rá is tehetnek persze, ami a korlátozott kiszolgálás (5-10-20-50 liter naponta) miatt már most is hatalmas vitát okoz egyes benzinkutakon, holott nem is ők tehetnek róla!

Márpedig, ha az emberek mozgásukban – saját hibájukon kívül -korlátozódnak, az össznépi felháborodást eredményezhet (mégis csak fontos dolog a szabadság, ugye?). Akár még egyes embereknek a tengerparti szabadságát is idő előtt megszakíthatja az országos káosz.

Forrás

https://varosikurir.hu/20-50-literjevel-rohangalunk-a-hatarbol-gazda/

Friss híreink!

Szerző

1 Comment

1 Comments

  1. Pingback: A MOL átvállalná az oroszok fizetési kötelezettségét | Városi Kurír

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük