Kerítésen innen
Ha már nem a turiból öltözől, ahogy Áder javasolta, akkor „divat legyen hazait vásárolni”! – Az Orbán Ráhel-közeli Magyar Divat & Design Ügynökség gigatervvel támad
Emlékeznek, Áder Jánosnál eljött a pillanat, amikor nem maradhatott tovább Néma Levente, így megtudhattuk Tőle, hogy a ruhaipar az egyik leginkább környezetszennyező iparág, ezért ha már muszáj vásárolni, ne a gagyit vegyük, hanem a tartós, jó minőségi cuccost, de a legjobb, ha a turiban keresgélünk. Most meg arra bíztat egy „nemzeti” ügynökség, hogy, ha már vásárolni van kedve a magyarnak, akkor hazai divatmárkát vegyen. Most akkor mitévők legyünk?
Emlékeznek, Áder Jánosnál eljött a pillanat, amikor nem maradhatott tovább Néma Levente, így megtudhattuk Tőle, hogy a ruhaipar az egyik leginkább környezetszennyező iparág, ezért ha már muszáj vásárolni, ne a gagyit vegyük, hanem a tartós, jó minőségi cuccost, de a legjobb, ha a turiban keresgélünk. Most meg arra bíztat egy „nemzeti” ügynökség, hogy, ha már vásárolni van kedve a magyarnak, akkor hazai divatmárkát vegyen. Most akkor mitévők legyünk?
Az ősz a divatról és a dizájnról fog szólni a Magyar Divat & Design Ügynökségnél (MDDÜ): párizsi és milánói megjelenések után októbertől Budapesten is rendezvényekkel készülnek Fashion & Design Autumn elnevezéssel
– mondta el a tervekről rendezett háttérbeszélgetésen Bata-Jakab Zsófia vezérigazgató.
Aktív időszak… – állami -vagyis a mindannyiunk- támogatással
Hangsúlyozta, hogy az ügynökség mindkét divíziója, a divat és a dizájn részleg is aktív időszak előtt áll. Szeptemberben a rangos párizsi Maison et Objet lakberendezési és dizájn szakvásáron vesz részt tíz magyar márka. A szakvásár mellett Párizs belvárosában is bemutatkozhatnak a magyar dizájnerek az MDDÜ és a VIA francia design intézet együttműködésének eredményeként. Utána a milánói divathét következik, ahol egy héten át lesznek láthatók a magyar tervezők munkái a kiállítási térben. Emellett az úgynevezett collectiv showban is bemutatják a magyar kreációkat a Budapest Select ernyőmárka alatt. Az MDDÜ idén is a Camera Nationale de la Moda Italiana olasz divatipari szervezettel együttműködésben szervezi a magyar részvételt a neves olasz divatipari eseményen.
…a külföldi szakmai megjelenések után Budapesten folytatódnak a programok
az Art Market nemzetközi kortárs képzőművészeti vásárral és a Budapest Design Week együttműködésben. Elsőként a 360 Design Budapest kiállítást láthatják az érdeklődők a Bálnában október 4. és 10. között. Felidézte, hogy a magyar dizájnerek munkáit felvonultató eseményt tavaly rendezték meg először. A https://360dbp.com/ oldalon virtuálisan jelenleg is bejárható bemutató nagy sikert aratott, folyamatosan telt házat vonzott, emellett négy külföldi szakmai díjat is nyert. A vezérigazgató kiemelte, hogy a kiállításon idén még nagyobb fókuszt kap a regionalitás:
a visegrádi négyek államai mellett más környékbeli országok formatervezőinek is bemutatkozási lehetőséget biztosítanak.
A Budapest Central European Fashion Weeket október 11. és 17. között tartják meg, a tervek szerint fizikai jelenléttel, de ha szükséges, gyorsan át tudnak állni hibrid vagy teljesen digitális formára is. Az előző rendezvényre mintegy száz nemzetközi divatipari szakembert, újságírót, influenszert hívtak meg és idén ezt tervezik. A budapesti divathéten számos magyar és környező országbeli tervező mutatja be kollekcióját. Készülnek egy pop-up store-ral, amelyet Magyarország V4-es elnöksége alkalmából a környező országokba is el szeretnének vinni
– emelte ki Bata-Jakab Zsófia.
„Beértünk!”
A vezérigazgató felidézte, hogy a három éve működő MDDÜ az iparág stabil háttérintézménye lett és a szervezet összes eddigi programja „beérett”. Négy divatipari mentorprogramot hívtak életre: a magyar piacra lépés és a külföldi bemutatkozás segítése mellett támogatják a fiatal tervezőket és a gyártókat is. Emellett a dizájn területén is működtetnek két mentorprogramot. Bata-Jakab Zsófia szerint alapvető változásokat eredményez az iparágban a 15 milliárd forintos keretösszegű Divat & Design Pályázat, amelyre a kreatívipar szereplői pályázhattak fejlesztési elképzeléseikkel. Hozzátette, hogy a pályázatokat folyamatosan bírálják. Már több mint 300 esetben születetett támogatói döntés, és ez a szám folyamatosan nő. A vezérigazgató tájékoztatása szerint
Magyarországon mintegy 12 ezer divat- és designipari vállalkozás működik, közülük 3 ezer aktívan exportál. A szektor mintegy 90-100 ezer embernek ad munkát, ezért fontos, hogy a cégek a fejlesztésekkel alkalmazkodni tudjanak a pandémia miatt is megváltozott körülményekhez.
Tervezők és a gyártók egymásra találása
A vezérigazgató kiemelte a tavaly indított design LAB inkubációs programot, amely a tervezők és a gyártók egymásra találását, együttműködését támogatja. Megjegyezte, hogy Magyarországon kiváló gyártók és remek szakemberek dolgoznak, a munkák nagy részét ugyanakkor a bérgyártás teszi ki. Az együttműködési program célja, hogy több magyar termék kerülhessen a piacra a hazai gyártók és tervezők kollaborációjának köszönhetően, és így Magyarországon is legyen presztízse a hazai dizájnerek munkáinak.
Tavaly hét gyártói és tervezői párostól mintegy negyven termék született, többet a párizsi dizájnhéten is bemutatnak közülük. A maximum 20 millió forintos támogatással járó program résztvevőit hazai és nemzetközi szakemberekből álló zsűri választja ki.
Az MDDÜ fontos célkitűzése, hogy a magyar márkákat minél szélesebb körben ismertté tegye, hogy
„divat legyen hazait vásárolni”.
Ennek érdekében aktív marketingkommunikációs tevékenységet folytatnak és jelen vannak a közösségimédia-platformokon is. A pandémia miatt pedig tavaly fizikai üzlet helyett webshopot nyitottak, ahol mintegy 70 magyar divat- és dizájnmárka ruháit, lakberendezési tárgyat lehet megvásárolni.
Háttér
A kormány 2019 januárjában az országgyűlési választás előtti hetekben rendeletben bővítette ki a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) feladatkörét a divat- és designipari stratégiaalkotással, és egy határozatban azt is előírta az ügynökségnek, hogy 150 millió forintból alapítson egy kisebb ügynökséget, amely kizárólag a divat foglalkozik. A kormány rögtön további 150 milliós költségvetési támogatást is biztosított a 2018-as működésre. Így jött létre a Magyar Divat és Design Ügynökség.
Az állami divatcég, ahol Orbán Ráhel ismeretségi köréből kerültek ki a vezetők, a kirúgásokkal egy időben kiköltözhetett az MTÜ központjából, és irodaházat kapott Budán, az Istenhegyi úton.
A százéves villaépületből kialakított menő irodaházat korábban hosszú ideig egy reklámcég bérelte. Most az állami ügynökség megjelenése után felújítási munkák kezdődtek az ingatlanon.
Az egységes divat- és dizájnipari stratégia kidolgozását csaknem 3 éve jelentette be Rogán Antal
A miniszter az 2018 elején – még az ügynökség megalapítása előtt – tette közzé, hogy a kormányzat átveszi a magyar divatipar szakmai koordinációját és stratégiát dolgoz ki az teljes üzletág számára. Ezt követően egy 1,9 milliárd forintos keretet is biztosítottak az MTÜ-nek az országmárka kidolgozása címén.
Az első körben az MTÜ-n belül hoztak létre egy Divatipari Marketing Igazgatóságot, ahol a miniszterelnök legidősebb lányának barátnője, Bata-Jakab Zsófia lett a vezető, majd őt nevezték ki az ügynökség vezérigazgatójának is. A Rogán által bejelentett eredeti célról, a stratégiaalkotásról a hivatal gyors gyarapodása ellenére eddig nem sokat lehetett hallani. Az ügynökségnek még egy olyan hivatalos honlapot sem sikerült összehoznia, ahol nyomon követhető lenne, hogy ki milyen posztot tölt be, miért felel a szervezetnél.
Az viszont igen szembetűnő, hogy
a szervezet egyre több eszközt felhasználva igyekszik nemzetközi szinten is helyzetbe hozni azokat a cégeket, amelyek jó kapcsolatokat ápolónak Orbán Ráhel körével.
Az ügynökség Facebook-oldala lényegében államilag támogatott reklámfelületet biztosít a kiválasztottak közé került márkáknak.
Néhány kiválasztott cég mentorálása érdekében az ügynökség 2018 októberében tető alá hozott egy úgynevezett stratégiai megállapodást is az olasz divatkamarával. A megállapodásról kiadott közlemény szerint olasz szakember ad tanácsokat Budapesten az ügynökség által beajánlott márkák képviselőinek. Érdemes megjegyezni, hogy a Camera Nazionale della Moda Italiana magyar partnerével ellentétben nem állami szervezet, hanem az olasz divatcégek által létrehozott és finanszírozott civil szervezet. A magyar ügynökség viszont a költségvetésből származó pénzekkel támogat olyan vállalkozásokat, amelyek bevételei eltörpülnek a rájuk költött adóforintok mellett. (forrás)
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek