Az ország miniszterelnökének szavai: „Most a szüleinket és a nagyszüleinket kell védeni. A gyerekekre is figyelni kell persze, de a gyerekek egyelőre kívül vannak ezen a járványon. Ráadásul miután több hónapos időszakról van szó, mikor be fogjuk zárni az iskolákat, ha erre sor kerül, ha bezárjuk, az a tanév végét fogja jelenteni. Akkor a tanároknak el kell menniük fizetés nélküli szabadságra, és be kell látnunk, hogy nem tudjuk két hét múlva kinyitni az iskolákat. Tehát azok az országok, amelyek bezárták az iskoláikat, nem fogják tudni azokat kinyitni, mert két vagy három hét múlva a helyzet nem lesz jobb, mint most, sőt, rosszabb lesz a megbetegedések száma, nőni fog, és még hónapokig tart, amíg a gyógyultak száma az meghaladja majd az új megbetegedésekét. Tehát ha az iskolákat bezárnánk, a tanévnek is vége lenne, amit persze kell vállalni, ha a gyerekek egészsége a tét.”

Természetesen tudom, hogy mindenki más hülye, csak mi vagyunk helikopter, de:

  • 1. Ha a miniszterelnöki logika szerint más országok hiába zárják be az iskoláikat, mert később rosszabb lesz a helyzet, és ettől olyan sok lesz majd a kimaradás, hogy meg kell szakítani a tanévet, akkor ez azt jelenti, hogy mi annak tudatában tartjuk nyitva az iskoláinkat, hogy a helyzet romlani fog.
  • 2. Amúgy, mondja a végén, ha romlani fog a helyzet – és ő maga mondta, hogy fog -, akkor majd mi is bezárjuk az iskolákat. Eszerint megvárjuk, hogy a helyzet kellően rossz legyen, például azért is, mert nem lépjük meg most azt, amit megléphetnénk.
  • 3. Félreértés ne essék: lehet érvelni az iskolák nyitva tartása mellett, de az az érv úgy hangzik, hogy extra sok fertőtlenítés, átlátható információáramlás, pontos felvilágosítás, rengeteg tesztelés (igen, tudom, hogy nem lehet az egész országot leszűrni, de lásd a 6. pontot), plusz a szükséges helyeken védőfelszerelés és elkülönítés, meg kellő mennyiségű egészségügyi eszköz és szakember. (A vakcinát direkt nem említem, mert az ugye egyáltalán nem létezik még.) Ha nem ezek az érvek, akkor jó lenne hallani, hogy mégis mi?
  • 4. Azt értem, hogy a miniszterelnök azt akarja, hogy a tanárok az iskolák bezárást követelő szakszervezeteikre haragudjanak, de egészen pontosan mire hivatkozva kellene ilyen esetben fizetés nélküli szabadságra küldeni őket?
  • 5. Van olyan ország, ahol kifejezetten azért zárták be az iskolákat, mert bár tudják, hogy a gyerekek – hála istennek – kevésbé betegednek meg, de ettől még továbbadják a fertőzést. Ezért a kontaktszámot próbálják csökkenteni, hogy minél kevesebb alkalom legyen a fertőzésre, az intézményekben, a közlekedés során – és ettől otthon is.
  • 6. Fontos meghallani, hogy a legutóbbi információk szerint a vírus a tünetek kialakulása előtt is fertőz, sőt akkor a leginkább. Így aztán aggodalomra ad okot, amikor arról olvasni megalapozott cikkeket, hogy tünetmentes kontaktszemélyeket nem tesztelik a koronavírusra.
  • 7. Amúgy az amerikai helyzetet illetően is a legtöbb aggodalom arra irányul, hogy nincs elég teszteredmény, tehát bizonytalan, vajon annyi fertőzött van-e, amennyit a hivatalos kimutatásokban látni.
  • 8. A miniszterelnök által demonstrált homlokhőmérőzés a reptéren nem jelent teljes körű bizonyosságot a vírus jelenlétével kapcsolatban, ha igaz, hogy tünetmentesen is fertőz a koronavírus.
  • 9. Pláne akkor nem jelent bizonyosságot, amint arról szintén megalapozott cikkeket lehet olvasni, ha A közúti ellenőrzésénél esetenként csak megkérdezik az embert, hogy lázas-e. Amire mond, amit akar.
  • 10. Természetesen az intézménybezárások súlyos gazdasági kárt jelentenének. Az iskolából kimaradó gyerekekkel is nyilvánvalóan otthon kellene maradniuk a felnőtteknek, ez is gazdasági kárt okoz. Amit azonban azzal a lehetséges kárral kell összemérni, amit az elkerülhető mértékű és időtartamú járvány jelenthet. Egyebek mellett az ilyen számítások elvégzésére való az úgynevezett kormány.
  • 11. Fontos, hogy az otthon maradó időseket el kell látni, ebből viszont a kormány egyelőre kihúzta magát, áttestálta az ügyet az önkormányzatokra. És ez nem is lenne baj, ha előzőleg nem szűkítette volna az önkormányzatok hatáskörét és forrásait. Tegnap a propagandaállamtitkár nem tudta megmondani, erre a célra mennyi pénzt ad majd az állam az önkormányzatoknak, és főleg mikor. Így hiába váltak a polgármesterek teljhatalmú helyi vezetőkké, majdnem a nulláról kell elkezdeniük szervezni és finanszírozni az erőfeszítéseket.
  • 12. Egy szegedi matematikusról is lehetett olvasni, aki tudományos teamjével együtt hetekkel ezelőtt létrehozott egy algoritmust a járvány terjedésének modellezésére. Ő sem mindentudó – meg nem is optimista -, de engem az ilyen típusú tudás jelenléte az operatív törzsben jobban megnyugtatna, mint az, hogy rendőrök tartanak majd járványtani előadásokat az iskolákban.

Összességében,

nyilván nem lehetséges zéróra csökkenteni a találkozásokat, de a szükséges minimumra érdemes leszorítani a személyes közlekedést. Ez az, amit valamilyen mértékben mind meg tudunk tenni. Próbáljátok meg. És nagyon jó látni, hogy a szolidaritás is felüti a fejét, a kollégiumból kiköltözni kénytelen diákok elhelyezése vagy az idősek önkéntes ellátása kapcsán. Szerintem sok jó helyi önkormányzati modell is kialakul majd.

Segítsetek egymásnak, és vigyázzon magára mindenki!

Forrás

1 COMMENT

  1. ,Az ország miniszterelnökének szavai: „Most a szüleinket és a nagyszüleinket kell védeni.’ Nos, ekkora OSTOBÁT már rég hordott a hátán, főleg Európában, ennek ellenére a sok BUTA megválasztotta és még mindig támogatja, jómagam ebben látom a hibát, de leírom a lényeget, ezek erőteljesen lebutított emberek, mert akinek egy HAZUG és TOLVAJ miniszterelnök kell aki stadionokat építtet egészségügyi beruházások helyett, az nálam nem ember, de az igazi VÉTKES az a BUTA emberszabású aki erre az emberileg SENKIRE szavaz.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here