Sorting by

×

BKK-jegy perc-alapon Budapesten! – Amikor nem a megállók száma és az átszállás számít! – Véleményezték az ötletet a leendő felhasználók….

A Fővárosi Közgyűlés várhatóan jövő héten dönt az időalapú BKK-jegyek bevezetéséről! Ha a közgyűlés elfogadja a javaslatot, a két új jegy típussal 30, illetve 90 percen belül bárhányszor átszállhattok, az utolsó járművön pedig korlátlan ideig, akár a végállomásig is utazhattok – adta hírül Balogh Samu kabinetfőnök.

Érkezik az időalapú BKK-jegy

Az időalapú jegyek bevezetése régi vágya a budapestieknek, hiszen mindenkinek bosszantó, ha néhány megállós utazásokra annyi jegyet kell lyukasztani, ahány járművet használunk. Nem utazik mindenki annyit naponta, hogy érdemes legyen bérletet vásárolni, így számukra az időalapú jegy tökéletes megoldás lesz: egy megadott időn belül annyiszor szállhatnak majd át, ahányszor csak szükséges lesz.

Na de hány perces legyen?

A BKK – Budapesti Közlekedési Központ több kutatást is végzett a témában. A kutatások és a közösségi médiás szimpátia-szavazás is azt mutatta, hogy nincs egyetlen megoldás, ami mindenkinek jó. Hiába bőven elég mondjuk egy 60 perces jegy egy egyszerű útra, annyira már nem elegendő egy egyórás út, hogy mondjuk valaki ügyintézésre bemenjen a belvárosba és utána vissza is érjen. A nagyon különböző utazási igények miatt a BKK javaslata az, hogy

a különböző igényeknek megfelelően legyen két különböző időalapú jegy is.

A 30 perces jeggyel el lehet ugrani szinte bárhova a városba, hiszen

a 30. perc előtt bárhányszor át lehet szállni, az utolsó járművel pedig a 30 percen túl is lehet utazni, így ezzel a termékkel akár 60 percen keresztül is használhatjátok a BKK járatait. Az átlagos utazási idő a BKK adatai alapján egyébként kb. 30 perc átszállással együtt.

A hosszabb, ügyintézős utazásokra azonban szükség lehet 90 percre is, hogy megjárhassuk a teljes utat oda-vissza

A BKK javaslata alapján

egy féle jegy helyett 30 és 90 perces jegyekkel is lehet majd utazni.

Természetesen az utolsó járművön az idő lejárta után is tovább lehet utazni, a lényeg az, hogy

az utolsó felszállás az időkorláton belül történjen meg.

És hogy mikor lehet ez valóság?

A Fővárosi Közgyűlés a jövő héten dönthet az időalapú jegyek jogszabályi feltételeiről, a BKK pedig dolgozik a technikai feltételek megvalósításán.

Ha minden jól megy, tavasszal már minden budapesti használhatja is az új típusú jegyeket.

Szonda, avagy a hozzászólásokból….

“Idő alapú…. Abból levonják, amikor a dugóban állunk?”

“Na végre már.1997 óta amikor Rómában voltunk nem értjük miért nem lehet ezt bevezetni. A külföldiek fél órán át magyaráztam hogy minden járműre kúlön jegy kell. Sokkal kevesebb lenne a bliccelés is.”

“Én el tudnék képzelni egy havi 2000 Ft-os bérletet is, ami egy rendszámhoz van rendelve, és csak a forgalmival együtt érvényes. Ennyit lennék hajlandó áldozni azért, hogy havi 1-2 alkalommal ne a 20 éves diesel autómmal menjek be a városba ügyintézni/vásárolni hanem metróval és villamossal. Ennél többet nem, mert épp elég sarcot fizetek az autó után…”

“Ezt a Máv vonalain is lehet használni Budapesten belül?”

“Nekem régi vágyam, hogy a BKK – Budapesti Közlekedési Központ ne sunyi módon ritkítsa a járatokat, ne rossz részmenetidőket számolva kelljen a valós 4-5 perces követés helyett 6-8-10 percet várni a következő trolibuszra. És persze a 4-5 perces követés előtt nem véletlenül volt 2-3 perc, úgy mellesleg. Ha már. Esetleg ilyen igényeket sem ártana teljesíteni.”

“Üdvözöljük önöket a XXI. században!”

A Magyar Közlekedési Klub matekja:

“Szögezzük le: valóban mérföldkő maga a jegytípus, ezért köszönet illeti a BKK-t és az ezen dolgozó szakembereket. Azonban nem mehetünk el szó nélkül az árazás kérdése mellett. Utánanéztünk ugyanis kicsit részletesebben a hozzánk hasonló adottságú városok jegyrendszerének.

Félő, hogy a túlzottan drágán bevezetett időalapú jegyek sikertelensége azt a hamis látszatot keltheti, hogy nincs igény ilyen termékekre, így megakadhat ez az egyébként nagyon pozitív folyamat.

  • Prágában 30 perces és 90 perces jegyek vannak. A 30 perces jegy 420 Ft, a 90 perces 560 – a bérszínvonal azonban a miénk felett van. Említésre méltó még, hogy a havibérlet is csak kb. 7700 Ft, a diákok részére pedig csupán kb. 1800 Ft-ba kerül. Valószínűsíthetően a mérsékelt áraknak elég jótékony hatása van a modal split alakulására.
  • Varsóban van 20 perces jegy 270 Ft-ért. Van továbbá 75 perces jegyük 350 Ft-ért – ez ugyan csak az 1. zónára jó, de az kb. lefedi az egész várost, és van még 90 perces jegy is 560 Ft-ért. Itt is igaz, hogy jóval kedvezőbbek az egyéb árak is, pl. hétvégi jegy 1900 Ft (péntek estétől hétfő reggelig), havibérlet varsói lakosoknak 7800 Ft, stb.
  • És végül ma már Bukarestet is illik megnézni, ha hasonló példák után kutatunk, a románok eléggé feljöttek a gazdasági mutatókban ehhez. Bukarestben városi használatra 90 perces jegy van, ez 3 lei (kb. 210 Ft), Illetve van agglós jegy – ez 120 perces és 5 lei (kb. 350 Ft).

A fentiek alapján látható, hogy a hozzánk hasonló GDP-vel ill. bérszínvonallal, illetve tömegközlekedési hálózattal rendelkező nagyvárosok hogy árazzák a jegytípusaikat. Megjegyzendő még, hogy sehol nincs a mi vonaljegyünkhöz hasonló, átszállást nem lehetővé tevő termék – annak végletes elavultsága ebből a 3 példából világosan látszik.

Nyilván a jelen helyzetben nem elérhető egy Bukaresthez hasonló, igen kedvező árazás, azonban Prága és Varsó követendő példának látszik.”

Kapcsolódó

 

BKK-jegy perc-alapon Budapesten! - Amikor nem a megállók száma és az átszállás számít!

átver

Egy hozzászólás itt: “BKK-jegy perc-alapon Budapesten! – Amikor nem a megállók száma és az átszállás számít! – Véleményezték az ötletet a leendő felhasználók….

  • 2022.01.21 - 11:22
    Közvetlen hivatkozás

    Ha jól értelmezem, ezeket a jegyeket azok nem tudják használni, akiknek nincs internetes mobilja, okos telefonja. Miért nem vezetnek be vonalbérletet is, ezekre az emberekre gondolva? Egy járat + metró, havi 2000 Ft, két járat + metró, havi 4000 áron például?

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.