Horn György: Az iskola szörnyűséges intézmény, erőszakot tesz a gyereken
Megosztás
Horn György az alternatív pedagógiai program szerint működő egyik legismertebb alapítványi iskola, az AKG pedagógiai vezetője. Alapelveivel a liberálisok között is mindig a radikális kisebbséget képviselte.
Horn György az alternatív pedagógiai program szerint működő egyik legismertebb alapítványi iskola, az AKG pedagógiai vezetője. Alapelveivel a liberálisok között is mindig a radikális kisebbséget képviselte.
„Ha rajtam múlna, nem lenne tankötelezettség…”
A pedagógussal a Magyar Narancs készített interjút, amit teljes terjedelmében a friss számban olvashat az érdeklődő.
Alapvető oktatásügyi, oktatáselméleti kérdésekben gondolok radikálisan mást, mint ami az AKG-ban, pláne a közoktatásban történik. Például harminc éve tanítok társadalomismeretet, de soha nem osztályoztam senkit: nálam minden gyerek magának ad jegyet év végén, én csak szöveges értékelést és százalékos visszajelzést adok. Így fejezem ki az osztályozással szembeni utálatomat, tiltakozásomat. Ezt még az AKG-ban sem így csinálja a többi tanár, de magát az alapelvet, vagyis hogy a gyerek önértékelése, önreflexiója, szabadsága és felelőssége alapvető érték, azt mindenki osztja.
fotó: eduline
Arra a kérdésre, hogy mit nyernénk azzal, ha eltörölnénk a tankötelezettséget, Horn elmondta, hogy
A gyerekeknek biológiailag és társadalmilag is kódolva van a legfontosabb kapcsolódásuk a világhoz; ez a kapcsolat a legfontosabb számukra, és ők a legfontosabbak a világon a kapcsolat másik elemének, vagyis a szüleiknek. Nem szükséges ebbe külső, bürokratikus figurákat beépíteni.
A tanár úr tisztában van azzal,
hogy nem minden szülő felel meg annak a kritériumnak, ami a fenti elképzeléshez szükséges, de
emiatt nem kellene az ország összes szülőjét és gyerekét belekényszeríteni egy olyan nagyrendszerbe, ami kényszereken alapul – mintha minden autót apró darabjaira szednének a határon, csak mert léteznek drogcsempészek.
Arra a felvetésre, hogy feltehetően rengeteg gyerek kihullana az újragondolt iskolarendszerből így reagált:
Az emberiség történetének 99,9 százalékában az oktatást, a gyerek beilleszkedését a társadalomba megoldották a családok, csak 150 évesek a népiskolai törvények. Hatékonyabb lenne anyagilag érdekeltté tenni a családokat, és nem negatívan, büntető jelleggel, mint most: legyenek konkrét előnyei az iskolába járásnak.
Elfáradtam, öreg vagyok….
Ezek nagy oktatáselméleti viták, és jobbára már nélkülem fognak lezajlani a jövőben. Öregnek érzem magam ahhoz, hogy ilyen szinten próbáljam érvényesíteni a véleményemet, és azt is belátom, hogy az alapelveim egy nagy rendszerben másként csapódnak le.
Az 1990-es, 2000-es években, ha nem is főszereplőként, részt vett az oktatáspolitikában, és mindig kisebbségben volt a véleményével. 2008-ban a közoktatás megújításáról szóló, úgynevezett zöld könyvet jegyző 24 szakember között volt, az anyagot 23:1 arányban fogadták el. Ő voltam az az egy.
Az alapelveimmel a liberálisok között is, pláne az erős államban gondolkozó szocialisták körében mindig radikális kisebbséget képviseltem.